2D-grafiikan luominen mindfulness-mobiilipeliin
Kauppinen, Heli (2021)
Kauppinen, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122853
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on projektikuvaus työskentelystäni PORE-hankkeeseen liittyvässä Tietoisuuden saari-mobiilipeliprojektissa. Työn tilaajana toimii Kajaanin ammattikorkeakoulu.
Tietoisuuden saari on nuorille suunnattu peli, jonka tarkoitus on opettaa mindfulness-taitoja. Peli sijoittuu saarelle, joka yhdistelee suomalaista luontoa ja fantasiaelementtejä.
Teoriaosuus käsittelee mindfulnessin historiaa, harjoitusmuotoja sekä sen terveysvaikutuksia ja aiheeseen liittyviä sovelluksia ja pelejä. Mindfulnessia on tutkittu paljon, ja sen on todettu vaikuttavan fyysisesti ja psyykkisesti ihmiskehoon. Terveysvaikutuksia ovat esimerkiksi stressin vähentyminen sekä positiivisten ajatusten, luovuuden ja elämänilon lisääntyminen. Terveysvaikutuksia on todettu kaikenikäisillä. Harjoitukset keskittyvät usein hengitykseen tai aistihavaintoihin.
Projektiosuus keskittyy kuvaamaan, mitä osa-alueita on otettava huomioon grafiikan luomisessa mindfulness-teemaiseen peliin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata työskentelyprosessin kulkua ideasta pelissä käytettävään valmiiseen 2D-grafiikkan.
Tietoisuuden saari on nuorille suunnattu peli, jonka tarkoitus on opettaa mindfulness-taitoja. Peli sijoittuu saarelle, joka yhdistelee suomalaista luontoa ja fantasiaelementtejä.
Teoriaosuus käsittelee mindfulnessin historiaa, harjoitusmuotoja sekä sen terveysvaikutuksia ja aiheeseen liittyviä sovelluksia ja pelejä. Mindfulnessia on tutkittu paljon, ja sen on todettu vaikuttavan fyysisesti ja psyykkisesti ihmiskehoon. Terveysvaikutuksia ovat esimerkiksi stressin vähentyminen sekä positiivisten ajatusten, luovuuden ja elämänilon lisääntyminen. Terveysvaikutuksia on todettu kaikenikäisillä. Harjoitukset keskittyvät usein hengitykseen tai aistihavaintoihin.
Projektiosuus keskittyy kuvaamaan, mitä osa-alueita on otettava huomioon grafiikan luomisessa mindfulness-teemaiseen peliin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata työskentelyprosessin kulkua ideasta pelissä käytettävään valmiiseen 2D-grafiikkan.