Lastenkotien yhteydessä sijaitsevien kouluyksiköiden merkitys sijoitettujen lasten hoito- ja kuntoutusprosessille
Tuomela, Sanna (2021)
Tuomela, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122865
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastenkotien yhteydessä sijaitsevien kouluyksiköiden merkitystä sijoitettujen lasten hoito- ja kuntoutusprosessille, sekä tuottaa tietoa siitä, millaisia etuja ja haasteita lastenkodin yhteydessä oleva kouluyksikkö hoito- ja kuntoutusprosessille tuo.
Sijoitettujen lasten koulunkäynnin onnistumista ja haasteita on tutkittu paljon, mutta varsinainen tutkimus juuri lastenkodin yhteydessä sijaitsevien kouluyksiköiden merkityksestä sijoitetun lapsen hoito- ja kuntoutusprosessille ja koulunkäynnin onnistumiseen on sekä kansallisesti, että kansainvälisesti vähäistä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltavina oli sekä lastenkodin, että koulun henkilökuntaa, sekä sosiaalityöntekijöitä. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että koulunkäynnin merkitys sijoitettujen lasten hoito- ja kuntoutusprosessiin koettiin merkittävänä. Monet vastaajat kokivat lastenkodin yhteydessä olevan kouluyksikön olevan ainoa vaihtoehto koulunkäynnin onnistumiselle, sillä monien sijoitettujen lasten kohdalla muut tukivaihtoehdot koulunkäynnin onnistumiseen on jo kokeiltu.
Lastenkodin yhteydessä sijaitsevan kouluyksikön voitiin todeta tuovan sijoitetun lapsen hoito- ja kuntoutusprosessille sekä etuja, että haasteita. Etuja olivat kouluyksikön opetuksen muovautuvuus ja räätälöintimahdollisuudet, jatkuva tuki, ja turvallinen ympäristö. Haasteina puolestaan nähtiin sosiaalisten kontaktien vähyys, koululaisen identiteetin heikompi kehittyminen, suuret muutokset jatko-opintoihin siirtymisessä sekä laitostuminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta lastenkotien yhteydessä olevien kouluyksiköiden usein tukevan koulunkäynnin onnistumista, mutta niiden mukanaan tuomat haasteet tulee huomioida, jotta negatiiviset merkitykset olisivat mahdollisimman vähäisiä.
Sijoitettujen lasten koulunkäynnin onnistumista ja haasteita on tutkittu paljon, mutta varsinainen tutkimus juuri lastenkodin yhteydessä sijaitsevien kouluyksiköiden merkityksestä sijoitetun lapsen hoito- ja kuntoutusprosessille ja koulunkäynnin onnistumiseen on sekä kansallisesti, että kansainvälisesti vähäistä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltavina oli sekä lastenkodin, että koulun henkilökuntaa, sekä sosiaalityöntekijöitä. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että koulunkäynnin merkitys sijoitettujen lasten hoito- ja kuntoutusprosessiin koettiin merkittävänä. Monet vastaajat kokivat lastenkodin yhteydessä olevan kouluyksikön olevan ainoa vaihtoehto koulunkäynnin onnistumiselle, sillä monien sijoitettujen lasten kohdalla muut tukivaihtoehdot koulunkäynnin onnistumiseen on jo kokeiltu.
Lastenkodin yhteydessä sijaitsevan kouluyksikön voitiin todeta tuovan sijoitetun lapsen hoito- ja kuntoutusprosessille sekä etuja, että haasteita. Etuja olivat kouluyksikön opetuksen muovautuvuus ja räätälöintimahdollisuudet, jatkuva tuki, ja turvallinen ympäristö. Haasteina puolestaan nähtiin sosiaalisten kontaktien vähyys, koululaisen identiteetin heikompi kehittyminen, suuret muutokset jatko-opintoihin siirtymisessä sekä laitostuminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta lastenkotien yhteydessä olevien kouluyksiköiden usein tukevan koulunkäynnin onnistumista, mutta niiden mukanaan tuomat haasteet tulee huomioida, jotta negatiiviset merkitykset olisivat mahdollisimman vähäisiä.