Kirjoitustulkkausta käyttävien asiakkaiden kokemuksia kirjoitustulkkauksen toimivuudesta Suomessa 2020-luvulla
Härkönen, Henrika; Vaara, Terhi (2021)
Härkönen, Henrika
Vaara, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221170
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Henrika Härkönen
Terhi Vaara
Kirjoitustulkkausta käyttävien asiakkaiden kokemuksia kirjoitustulkkauksen toimivuudesta Suomessa 2020-luvulla
101 sivua ja 6 liitettä
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kirjoitustulkkausta käyttävien 2020-luvulla. Kesken opinnäytetyön prosessia Suomeen levisi koronavirus, jonka myötä avautui mahdollisuus selvittää myös etäkirjoitustulkkauksen toimivuutta asiakasnäkökulmasta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla Webropol-kyselykaavakkeella, joka julkaistiin Kuuloliiton nettisivuilla sekä lähetettiin sähköpostitse maan laajuisesti 67:lle kuuloyhdistyksen puheenjohtajalle. He välittivät kyselyn yhdistyksiensä jäsenille. Kysely oli avoinna 9.-22.11.2020 ja siihen saatiin yhteensä 24 vastausta. Kysely toteutettiin täysin anonyyminä.
Tuloksista nousi esiin joidenkin vastaajien tyytymättömyys siihen, että tulkkien saatavuudessa heidän kohdallaan oli ollut ongelmia. Toisaalta osa vastaajista oli saanut tulkin tilauksiinsa lähes jokaisella kerralla. Positiivisina asioina vastaajat näkivät tulkkien ammattitaidon kehityksen ja etäkirjoitustulkkauksen mahdollisuudet. Korona-aikana tulkkien saatavuus oli myös helpottunut.
Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä kirjoitustulkkausalaa kehittäville henkilöille.
Asiasanat: asiakastyytyväisyys, etätulkkaus, huonokuuloiset, kirjoitustulkkaus, Kuuloliitto, kuurot, kuuroutuneet, kuurosokeat, kyselytutkimus, tulkit, tulkkaus, tulkkipalvelut
Henrika Härkönen
Terhi Vaara
Kirjoitustulkkausta käyttävien asiakkaiden kokemuksia kirjoitustulkkauksen toimivuudesta Suomessa 2020-luvulla
101 sivua ja 6 liitettä
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kirjoitustulkkausta käyttävien 2020-luvulla. Kesken opinnäytetyön prosessia Suomeen levisi koronavirus, jonka myötä avautui mahdollisuus selvittää myös etäkirjoitustulkkauksen toimivuutta asiakasnäkökulmasta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla Webropol-kyselykaavakkeella, joka julkaistiin Kuuloliiton nettisivuilla sekä lähetettiin sähköpostitse maan laajuisesti 67:lle kuuloyhdistyksen puheenjohtajalle. He välittivät kyselyn yhdistyksiensä jäsenille. Kysely oli avoinna 9.-22.11.2020 ja siihen saatiin yhteensä 24 vastausta. Kysely toteutettiin täysin anonyyminä.
Tuloksista nousi esiin joidenkin vastaajien tyytymättömyys siihen, että tulkkien saatavuudessa heidän kohdallaan oli ollut ongelmia. Toisaalta osa vastaajista oli saanut tulkin tilauksiinsa lähes jokaisella kerralla. Positiivisina asioina vastaajat näkivät tulkkien ammattitaidon kehityksen ja etäkirjoitustulkkauksen mahdollisuudet. Korona-aikana tulkkien saatavuus oli myös helpottunut.
Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä kirjoitustulkkausalaa kehittäville henkilöille.
Asiasanat: asiakastyytyväisyys, etätulkkaus, huonokuuloiset, kirjoitustulkkaus, Kuuloliitto, kuurot, kuuroutuneet, kuurosokeat, kyselytutkimus, tulkit, tulkkaus, tulkkipalvelut