Suomen luontokeskus Haltian asiakasprofiilit
Walden, Aatu (2021)
Walden, Aatu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022839
Tiivistelmä
Tämä dokumentti on ammattikorkeakoulun opinnäytetyö. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen luontokeskus Haltia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Haltian asiakasprofiilit pohjatyönä asiakasymmärrykseen ja markkinoinnin tukemiseen sekä kehittämistyön parantamiseksi. Tarkoituksena oli tarkastella luontomatkailussa hyödynnettävien asiakassegmenttien käytettävyyttä Haltian palvelukokonaisuuden osana. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Haltian asiakasprofiilit kyselytutkimuksen avulla. Kyselyn tuloksista luotiin asiakasprofiilikortti, minkä tarkoituksena on kuvata suurinta osaa vastanneista henkilöistä sekä havainnollistaa tyypillistä Haltiassa kävijää lukijaystävällisellä tavalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kuuteen osaan, joissa perehdytään toimeksiantajaan, matkailun ja luontomatkailun määritelmiin, erilaisiin matkailijoihin sekä matkailumuotoihin, matkailukohteisiin ja nähtävyyksiin, asiakasymmärykseen sekä asiakasprofilointiin. Tietolähteenä on käytetty tieteellisiä artikkeleita, kirjoja sekä muita lähteitä, joiden on katsottu olevan oleellisia työn kannalta. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen perehdytään kyselylomakkeen tuloksiin sekä vastausten myötä tehtyihin johtopäätöksiin ja asiakasprofiilikorttiin. Lopuksi esitetään pohdinnat toteutuneesta opinnäytetyöstä.
Tehdyn kyselytutkimuksen myötä saatiin selville Haltian kävijöistä demografisia tekijöitä, kuten kävijöiden ikä- ja sukupuolijakaumaa sekä asuinpaikkakuntaa ja koulutustaustaa. Kyselytutkimuksessa selvisi, myös millaisessa seurueessa Haltiaan useimmiten matkustettiin ja minkä takia. Lisäksi selvitettiin asiakastyytyväisyyttä ja kehittämiskohteita luontokeskuksen toimintaan liittyen.
Vastauksien perusteella tyypillinen kävijä Haltiassa on alemman korkeakoulututkinnon suorittanut nainen Uudeltamaalta. Tyypillisesti Haltiassa on vierailtu useamman kerran ja asiakastyytyväisyys on korkea. Löytyneiden tulosten myötä Haltia voi kohdentaa ja lisäämään palveluitaan ja markkinointiaan tarkemmin moninaiselle kävijäjoukolle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kuuteen osaan, joissa perehdytään toimeksiantajaan, matkailun ja luontomatkailun määritelmiin, erilaisiin matkailijoihin sekä matkailumuotoihin, matkailukohteisiin ja nähtävyyksiin, asiakasymmärykseen sekä asiakasprofilointiin. Tietolähteenä on käytetty tieteellisiä artikkeleita, kirjoja sekä muita lähteitä, joiden on katsottu olevan oleellisia työn kannalta. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen perehdytään kyselylomakkeen tuloksiin sekä vastausten myötä tehtyihin johtopäätöksiin ja asiakasprofiilikorttiin. Lopuksi esitetään pohdinnat toteutuneesta opinnäytetyöstä.
Tehdyn kyselytutkimuksen myötä saatiin selville Haltian kävijöistä demografisia tekijöitä, kuten kävijöiden ikä- ja sukupuolijakaumaa sekä asuinpaikkakuntaa ja koulutustaustaa. Kyselytutkimuksessa selvisi, myös millaisessa seurueessa Haltiaan useimmiten matkustettiin ja minkä takia. Lisäksi selvitettiin asiakastyytyväisyyttä ja kehittämiskohteita luontokeskuksen toimintaan liittyen.
Vastauksien perusteella tyypillinen kävijä Haltiassa on alemman korkeakoulututkinnon suorittanut nainen Uudeltamaalta. Tyypillisesti Haltiassa on vierailtu useamman kerran ja asiakastyytyväisyys on korkea. Löytyneiden tulosten myötä Haltia voi kohdentaa ja lisäämään palveluitaan ja markkinointiaan tarkemmin moninaiselle kävijäjoukolle.