Turvallinen ja terveellinen työympäristö asiakkaan kotona : Opas Deboran kotihoidon työntekijöille ja asiakkaille sujuvaan yhteistyöhön
Harju, Terhi; Karvonen, Tiia-Maria; Teikari, Heidi (2021)
Harju, Terhi
Karvonen, Tiia-Maria
Teikari, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tuotekehittelyprojektina opas Deboran kotihoidon tekijöille ja asiakkaille sujuvaan yhteistyöhön. Idea tuotekehittelyprojektiin sai alkunsa työelämän tarpeesta. Op paaseen kirjoitettiin ohjeita ja toimintamalleja turvalliseen ja terveelliseen työskentelyyn asiakkaan kotona. Oppaan avulla työntekijä voi perustella asiakkaalle Deboran toimintatapoja sujuvaan yhteis työhön.
Tuotekehittelyprojekti toteutettiin yhteistyössä Deboran kotihoidon työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Etenimme tuotekehittelyprojektissa Jämsän & Mannisen (2000) Osaamisen tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla-teoksen mukaan. Pyysimme palautetta kotihoidon työntekijöiltä ja asiakkailta oppaan selkeydestä, helppolukuisuudesta ja ymmärrettävyydestä. Teimme muutoksia oppaaseen pa lautteiden perusteella.
Opas tehtiin Deboran kotihoidon käyttöön paperiversiona, jonka Deboran kotihoito voi myös halutes saan ottaa käyttöön sähköisenä versiona. Oppaan tavoitteena oli toimia apuvälineenä herkkien asioi den puheeksi ottamisessa työntekijän ja asiakkaan välisessä yhteistyössä. Ohjeet perustuivat lakiin, joten ne ovat helposti perusteltavissa asiakkaille sekä heidän läheisilleen. Otimme huomioon aiheen herkkyyden ja kiinnitimme huomiota kunnioittavaan kirjoitustyyliin.
Opinnäytetyössä kerroimme kotihoidosta työympäristönä, työntekijöiden työturvallisuudesta sekä työtehtävistä ja ohjauksen merkityksestä asiakastyössä.
Tuotekehittelyprojekti toteutettiin yhteistyössä Deboran kotihoidon työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Etenimme tuotekehittelyprojektissa Jämsän & Mannisen (2000) Osaamisen tuotteistaminen sosiaali- ja terveysalalla-teoksen mukaan. Pyysimme palautetta kotihoidon työntekijöiltä ja asiakkailta oppaan selkeydestä, helppolukuisuudesta ja ymmärrettävyydestä. Teimme muutoksia oppaaseen pa lautteiden perusteella.
Opas tehtiin Deboran kotihoidon käyttöön paperiversiona, jonka Deboran kotihoito voi myös halutes saan ottaa käyttöön sähköisenä versiona. Oppaan tavoitteena oli toimia apuvälineenä herkkien asioi den puheeksi ottamisessa työntekijän ja asiakkaan välisessä yhteistyössä. Ohjeet perustuivat lakiin, joten ne ovat helposti perusteltavissa asiakkaille sekä heidän läheisilleen. Otimme huomioon aiheen herkkyyden ja kiinnitimme huomiota kunnioittavaan kirjoitustyyliin.
Opinnäytetyössä kerroimme kotihoidosta työympäristönä, työntekijöiden työturvallisuudesta sekä työtehtävistä ja ohjauksen merkityksestä asiakastyössä.