Nuorten tarinoita espanjalaisesta liiketoimintakulttuurista
Romppanen, Janette (2012)
Romppanen, Janette
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena espanjalaiset ja suomalaiset nuoret näkevät liiketoimintakulttuurin Espanjassa. Lisäksi haluttiin tutkia, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia nuorten tarinoista löytyy.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään tutkimuksen kannalta oleellisia kulttuurien eroavaisuuksia. Tutkimuksen keskeinen tietoperusta on hollantilaisen kulttuurieroavaisuuksien tutkijan Geert Hofsteden perusteos Culture´s Consequences: International Differences in Work Related Values.
Tutkimus toteutettiin narratiivisella tutkimustavalla syksyllä 2012. Espanjalaisia ja suomalaisia nuoria pyydettiin kirjoittamaan omakohtainen tarina liiketoimintakulttuurikokemuksistaan Espanjassa. Tutkimustulokset osoittavat nuorten näkökulmien vastaavan hyvin alan aikaisemmasta tietoperustasta saatuja tuloksia.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää erilaisissa jatkotutkimuksissa. Voitaisiin muun muassa jatkaa tutkimusta ottamalla mukaan eri ikäryhmiä ja katsoa, löytyykö yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia espanjalaisesta liiketoimintakulttuurista eri ikäryhmien näkökulmissa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään tutkimuksen kannalta oleellisia kulttuurien eroavaisuuksia. Tutkimuksen keskeinen tietoperusta on hollantilaisen kulttuurieroavaisuuksien tutkijan Geert Hofsteden perusteos Culture´s Consequences: International Differences in Work Related Values.
Tutkimus toteutettiin narratiivisella tutkimustavalla syksyllä 2012. Espanjalaisia ja suomalaisia nuoria pyydettiin kirjoittamaan omakohtainen tarina liiketoimintakulttuurikokemuksistaan Espanjassa. Tutkimustulokset osoittavat nuorten näkökulmien vastaavan hyvin alan aikaisemmasta tietoperustasta saatuja tuloksia.
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää erilaisissa jatkotutkimuksissa. Voitaisiin muun muassa jatkaa tutkimusta ottamalla mukaan eri ikäryhmiä ja katsoa, löytyykö yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia espanjalaisesta liiketoimintakulttuurista eri ikäryhmien näkökulmissa.