Oheispalvelujen kehittäminen Tornion Panimo Oy:lle
Alatolonen, Johanna; Alatolonen, Jukka; Pakarinen, Tanja (2021)
Alatolonen, Johanna
Alatolonen, Jukka
Pakarinen, Tanja
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022593
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli oheispalveluja kehittämällä tuottaa lisäarvoa Tornion Panimo Oy:n asiakkaille ja sitä kautta parantaa Tornion Panimo Oy:n vetovoimaa ja kilpailijoista erottautumista. Tornion Panimo Oy valmistaa oluita, long drink -juomia, tisleitä ja alkoholittomia juomia. Aihe on ajankohtainen, koska pienpanimobuumi on vallallaan, ja panimoalan kilpailutilanteen vuoksi yritysten on kiinnitettävä huomiota erinomaiseen asiakaskokemukseen. Pienpanimot järjestävät Suomessa panimokierroksia, ja olutmatkailuun yhdistetään myös muita elementtejä ja aktiviteettejä.
Työmme tavoite oli panimokierroksen sisällön ja käytännön toteutuksen selvittäminen ja kehittäminen, sekä tavoitteenamme oli myös ideoida uusia oheispalveluja Tornion Panimolle perustuen tekemäämme tutkimukseen. Tutkimuskysymyksissä pohdittiin, mitä palveluita Tornion Panimolle ja panimokierrokseen voidaan liittää lisäarvon saavuttamiseksi, miten uudet asiakasryhmät saadaan kiinnostumaan, ja miten Tornion Panimon panimokierros toteutetaan jatkossa.
Opinnäytetyössä oheispalvelujen kehittämistä tarkasteltiin olutmatkailukohteen, asiakaskokemuksen kehittämisen ja asiakaslähtöisyyden näkökulmista. Kehittämismenetelmäksi valittiin palvelumuotoilu, johon aineistoa kerättiin kvalitatiivisilla ja kvantitatiivisilla menetelmillä. Benchmarking-vierailuja tehtiin neljään kohteeseen, sosiaalisessa mediassa toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui 91 olutharrastajaa ja matkailijaa, sekä haastatteluihin osallistui toimeksiantajayrityksen toimitusjohtaja ja kaksi työntekijää.
Palvelumuotoilun kautta laadittiin service blueprint –kaavio panimokierroksesta kehitysehdotuksineen ja tutkimusaineistosta nousi esille myös muita ideoita oheispalvelujen kehittämiseen. Esiin nousseita oheispalvelujen kehitysehdotuksia olivat muun muassa säännölliset panimokierrokset, yhteistyö majoitusliikkeiden kanssa, omat tapahtumat, erilliset maisteluillat ja uudet oheistuotteet myymälässä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös muissakin pienpanimoissa. Toteutettu service blueprint -kaavio selkiyttää palveluprosessia ja toimeksiantaja voi ottaa sen käyttöön myös osaksi perehdytystä. Muut tutkimuksen aikana esiin nousseet jatkotutkimuksen aiheet voisivat liittyä pienpanimoiden ja matkailutoimijoiden yhteistyöhön sekä olutmatkailun kehittämiseen Suomessa.
Työmme tavoite oli panimokierroksen sisällön ja käytännön toteutuksen selvittäminen ja kehittäminen, sekä tavoitteenamme oli myös ideoida uusia oheispalveluja Tornion Panimolle perustuen tekemäämme tutkimukseen. Tutkimuskysymyksissä pohdittiin, mitä palveluita Tornion Panimolle ja panimokierrokseen voidaan liittää lisäarvon saavuttamiseksi, miten uudet asiakasryhmät saadaan kiinnostumaan, ja miten Tornion Panimon panimokierros toteutetaan jatkossa.
Opinnäytetyössä oheispalvelujen kehittämistä tarkasteltiin olutmatkailukohteen, asiakaskokemuksen kehittämisen ja asiakaslähtöisyyden näkökulmista. Kehittämismenetelmäksi valittiin palvelumuotoilu, johon aineistoa kerättiin kvalitatiivisilla ja kvantitatiivisilla menetelmillä. Benchmarking-vierailuja tehtiin neljään kohteeseen, sosiaalisessa mediassa toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui 91 olutharrastajaa ja matkailijaa, sekä haastatteluihin osallistui toimeksiantajayrityksen toimitusjohtaja ja kaksi työntekijää.
Palvelumuotoilun kautta laadittiin service blueprint –kaavio panimokierroksesta kehitysehdotuksineen ja tutkimusaineistosta nousi esille myös muita ideoita oheispalvelujen kehittämiseen. Esiin nousseita oheispalvelujen kehitysehdotuksia olivat muun muassa säännölliset panimokierrokset, yhteistyö majoitusliikkeiden kanssa, omat tapahtumat, erilliset maisteluillat ja uudet oheistuotteet myymälässä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös muissakin pienpanimoissa. Toteutettu service blueprint -kaavio selkiyttää palveluprosessia ja toimeksiantaja voi ottaa sen käyttöön myös osaksi perehdytystä. Muut tutkimuksen aikana esiin nousseet jatkotutkimuksen aiheet voisivat liittyä pienpanimoiden ja matkailutoimijoiden yhteistyöhön sekä olutmatkailun kehittämiseen Suomessa.