E-aineistot kirjastoissa Covid-19-pandemian aikana: miten Suomen yleiset kirjastot vastasivat pandemian myötä kasvaneeseen e-aineistojen kysyntään?
Rintala, Ella (2021)
Rintala, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli e-aineistot kirjastoissa koronapandemian aikana. Sen tavoitteena oli selvittää, miten Suomen yleiset kirjastot reagoivat koronan myötä merkittävästi kasvaneeseen e-aineistojen kysyntään. Tarkoituksena oli tutkia, millaisia vaikutuksia tällä kysynnän kasvulla oli e-aineistojen hankintaan, markkinointiin ja tiedottamiseen sekä henkilökunnan ja asiakkaiden e-osaamisen tukemiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn avulla. Kysely lähetettiin kaikkiin Suomen yleisiin kirjastoihin sähköpostin välityksellä ja vastauksia siihen kertyi yhteensä 317.
Tulokset osoittavat, että e-aineistojen hankintaan panostettiin yhä enemmän Covid-19-pandemian aikana. Aineistoa hankittiin enemmän ja hankinnassa huomioitiin myös asiakkaita. Markkinointia ja tiedottamista tehtiin aktiivisemmin ja suunnitelmallisemmin. Myös uusia markkinointikanavia otettiin haltuun. Henkilökunnan ja asiakkaiden e-osaamiseen kiinnitettiin myös erityistä huomiota. Osaamista pyrittiinkin tukemaan erilaisin keinoin kuten koulutuksin sekä etädigiopastuksen avulla.
Tuloksista nousi esiin myös selkeitä ongelmakohtia, jotka erityisesti koronapandemian aikana korostuivat, liittyen tämänhetkiseen e-aineistopalvelukokonaisuuteen. Monet kokivat tämän palvelukokonaisuuden pirstaleiseksi ja vaikeasti hahmotettavaksi, koska palvelut ovat jakautuneet monille eri alustoille. Näiden eri palvelualustojen haltuun ottamiseksi kaivattiin esimerkiksi säännöllisempää koulutusta. Lisäksi e-aineistojen tarjonnan vähäisyys kirjastoille nähtiin ongelmallisena. Näihin ongelmakohtiin tulisi hakea ratkaisuja, jotta palvelusta saataisiin entistä toimivampi kokonaisuus ja voitaisiin vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin sekä tarjota laadukasta palvelua myös poikkeuksellisemmissakin oloissa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn avulla. Kysely lähetettiin kaikkiin Suomen yleisiin kirjastoihin sähköpostin välityksellä ja vastauksia siihen kertyi yhteensä 317.
Tulokset osoittavat, että e-aineistojen hankintaan panostettiin yhä enemmän Covid-19-pandemian aikana. Aineistoa hankittiin enemmän ja hankinnassa huomioitiin myös asiakkaita. Markkinointia ja tiedottamista tehtiin aktiivisemmin ja suunnitelmallisemmin. Myös uusia markkinointikanavia otettiin haltuun. Henkilökunnan ja asiakkaiden e-osaamiseen kiinnitettiin myös erityistä huomiota. Osaamista pyrittiinkin tukemaan erilaisin keinoin kuten koulutuksin sekä etädigiopastuksen avulla.
Tuloksista nousi esiin myös selkeitä ongelmakohtia, jotka erityisesti koronapandemian aikana korostuivat, liittyen tämänhetkiseen e-aineistopalvelukokonaisuuteen. Monet kokivat tämän palvelukokonaisuuden pirstaleiseksi ja vaikeasti hahmotettavaksi, koska palvelut ovat jakautuneet monille eri alustoille. Näiden eri palvelualustojen haltuun ottamiseksi kaivattiin esimerkiksi säännöllisempää koulutusta. Lisäksi e-aineistojen tarjonnan vähäisyys kirjastoille nähtiin ongelmallisena. Näihin ongelmakohtiin tulisi hakea ratkaisuja, jotta palvelusta saataisiin entistä toimivampi kokonaisuus ja voitaisiin vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin sekä tarjota laadukasta palvelua myös poikkeuksellisemmissakin oloissa.