Työpaikan liikkumisen ohjaus - Liikkumiskysely VR Groupissa
Kajava, Jukka (2021)
Kajava, Jukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922484
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa nykytilan kuvaus VR Groupin henkilöstön työmatkaliikkumisesta sekä kuvaus työpaikan liikkumisen ohjauksen työkaluista ja tavoista. Lisäksi arvioidaan liikkumisen ohjauksella saavutettavissa olevaa liikkumisen muutosta VR:n työntekijöiden työmatkaliikenteessä. Opinnäytetyö tehdään VR Groupille. Työ toteutetaan aineisto- ja kyselytutkimuksena.
Aineistotutkimuksessa käsitellään liikkumisen ohjauksen käsitettä, sen organisoitumista Euroopassa ja Suomessa sekä sitä, kuinka liikkumisen ohjaus on osana liikennepolitiikkaa. Lisäksi luodaan katsaus sekä yleisiin, että työpaikan liikkumisen ohjauksen keinoihin ja vaikutusten arviointiin. Kyselytutkimuksella halutaan selvittää työmatkaliikkumisen nykytilaa VR:llä ja arvioida työpaikan liikkumisen ohjauksen vaikutuksia kulkutapaan.
Liikkumisen ohjausta on Suomessa valtiollisella tasolla tehty organisoidusti vuodesta 2010. Koska työpaikat tuottavat erityisesti aamu- ja iltaruuhkan aikaan liikkumistarvetta, myös työpaikoilla liikkumisen ohjaus on viime vuosina otettu konkreettisten toimenpiteiden valikoimaan yritysten vastuullisuus- ja ympäristötyössä. Henkilöliikennetutkimuksen 2016 mukaan, työmatkoista 64 % tehdään henkilöauton kuljettajana.
Erilaiset tuet ja kannustimet ovat tehokkaita työkaluja työnantajien liikkumisen ohjaukseen. Suomalaisissa yrityksissä on käytössä kestävän liikkumisen työsuhde-etuina muun muassa työsuhdematkalippuja, työsuhdepolkupyöriä, sähköautojen latauspisteitä ja palkkioita kävellen tai polkupyörällä tehdystä työmatkasta. Vuoden 2021 alussa useiden kestävän liikkumisen työsuhde-etujen verotusta kevennettiin joko toistaiseksi tai määräajaksi.
Kyselytutkimukseen osallistuneista VR Groupin henkilöstöstä kestäviä kulkutapoja pääsääntöisenä kulkutapana työmatkoillaan käyttää 44 % kaikista vastaajista. Henkilöautoa työmatkoihinsa käyttää hieman yli puolet vastaajista, heistä 43 % ilmoittaa pääasialliseksi työmatkan kulkutavaksi auton. Vastaajista 25 % on valmis luopumaan todennäköisesti tai melko todennäköisesti oman auton käytöstä työmatkoillaan seuraavan viiden vuoden kuluessa.
Jos kyselyyn vastanneet VR Groupin työntekijät saisivat liikkumisen palveluita työsuhde-etuina, se kannustaisi luopumaan oman auton käytöstä erittäin tai melko todennäköisesti 44 % vastaajista.
Aineistotutkimuksessa käsitellään liikkumisen ohjauksen käsitettä, sen organisoitumista Euroopassa ja Suomessa sekä sitä, kuinka liikkumisen ohjaus on osana liikennepolitiikkaa. Lisäksi luodaan katsaus sekä yleisiin, että työpaikan liikkumisen ohjauksen keinoihin ja vaikutusten arviointiin. Kyselytutkimuksella halutaan selvittää työmatkaliikkumisen nykytilaa VR:llä ja arvioida työpaikan liikkumisen ohjauksen vaikutuksia kulkutapaan.
Liikkumisen ohjausta on Suomessa valtiollisella tasolla tehty organisoidusti vuodesta 2010. Koska työpaikat tuottavat erityisesti aamu- ja iltaruuhkan aikaan liikkumistarvetta, myös työpaikoilla liikkumisen ohjaus on viime vuosina otettu konkreettisten toimenpiteiden valikoimaan yritysten vastuullisuus- ja ympäristötyössä. Henkilöliikennetutkimuksen 2016 mukaan, työmatkoista 64 % tehdään henkilöauton kuljettajana.
Erilaiset tuet ja kannustimet ovat tehokkaita työkaluja työnantajien liikkumisen ohjaukseen. Suomalaisissa yrityksissä on käytössä kestävän liikkumisen työsuhde-etuina muun muassa työsuhdematkalippuja, työsuhdepolkupyöriä, sähköautojen latauspisteitä ja palkkioita kävellen tai polkupyörällä tehdystä työmatkasta. Vuoden 2021 alussa useiden kestävän liikkumisen työsuhde-etujen verotusta kevennettiin joko toistaiseksi tai määräajaksi.
Kyselytutkimukseen osallistuneista VR Groupin henkilöstöstä kestäviä kulkutapoja pääsääntöisenä kulkutapana työmatkoillaan käyttää 44 % kaikista vastaajista. Henkilöautoa työmatkoihinsa käyttää hieman yli puolet vastaajista, heistä 43 % ilmoittaa pääasialliseksi työmatkan kulkutavaksi auton. Vastaajista 25 % on valmis luopumaan todennäköisesti tai melko todennäköisesti oman auton käytöstä työmatkoillaan seuraavan viiden vuoden kuluessa.
Jos kyselyyn vastanneet VR Groupin työntekijät saisivat liikkumisen palveluita työsuhde-etuina, se kannustaisi luopumaan oman auton käytöstä erittäin tai melko todennäköisesti 44 % vastaajista.