”Ystävyyttä etsimässä” Sosiaalisten taitojen vahvistaminen osana Ystävätupa-toimintaa
Jalova, Noora (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jalova, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ja vahvistaa kehitysvammaisten aikuisten sosiaalisia taitoja. Opinnäytetyö toteutettiin sosiokulttuurisen innostamisen projektina, joka tehtiin yhteistyössä Kehitysvammatuki 57 ry:n kanssa. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli luoda Kehitysvammatuki 57 ry:lle ohjaajan opas projektin pohjalta.
Kehittämistehtävä muotoutui yhdessä Kehitysvammatuki 57 ry:n kanssa. Opiskelijan tehtävänä olisi projektin toteutus sekä oppaan kirjoittaminen. Kurssin sekä oppaan tulisi vastata olemassa olevaan tarpeeseen, joka määriteltiin yhdessä työelämäkumppanin kanssa sekä aiempien tutkimusten pohjalta. Opas noudattaa sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja on tehty monipuoliseen käyttöön.
Viitekehyksenä toimii teorian kautta saatu ymmärrys kehitysvammaisten ihmisten sosiaalisten taitojen kehittymisestä sekä miten haasteet näyttäytyvät sosiaalisissa tilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Ystävätupa -toiminta, jonka osana opinnäytetyö suoritettiin, on sidoksissa sosiokulttuuriseen innostamiseen. Tästä johtuen noudatettiin projektissa sosiokulttuurisen innostamisen projektin askelmerkkejä. Ystävyyttä etsimässä -kurssin sisältö määrittyi opiskelijan kokemuksien sekä luetun aineiston pohjalta. Oppaan kirjoittamisessa käytettiin viitteinä opiskelijan kirjoittamaa ohjauspäiväkirjaa, saatuja palautteita ryhmään osallistuneilta sekä sosiokulttuurisen innostamisen piirteitä.
Tuotoksena syntyi Ystävyyttä etsimässä; Ohjaajan opas, jossa esitellään kuusi eri teemaa sisältävää ohjauskertaa. Se antaa ohjaajalle erilaisen näkökulman ohjaamiseen ja sen sisältö koettiin toimivaksi projektin aikana. Oppaan käyttö ja jakamisoikeus jää Kehitysvammatuki 57 ry:lle. Oppaan laajamittainen käyttäminen osana erilaisia toimintoja luo uuden tavan tukea kehitysvammaisia aikuisia kohti itsenäisempää ja tasapuolisempaa elämää kohti.
Kehittämistehtävä muotoutui yhdessä Kehitysvammatuki 57 ry:n kanssa. Opiskelijan tehtävänä olisi projektin toteutus sekä oppaan kirjoittaminen. Kurssin sekä oppaan tulisi vastata olemassa olevaan tarpeeseen, joka määriteltiin yhdessä työelämäkumppanin kanssa sekä aiempien tutkimusten pohjalta. Opas noudattaa sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja on tehty monipuoliseen käyttöön.
Viitekehyksenä toimii teorian kautta saatu ymmärrys kehitysvammaisten ihmisten sosiaalisten taitojen kehittymisestä sekä miten haasteet näyttäytyvät sosiaalisissa tilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Ystävätupa -toiminta, jonka osana opinnäytetyö suoritettiin, on sidoksissa sosiokulttuuriseen innostamiseen. Tästä johtuen noudatettiin projektissa sosiokulttuurisen innostamisen projektin askelmerkkejä. Ystävyyttä etsimässä -kurssin sisältö määrittyi opiskelijan kokemuksien sekä luetun aineiston pohjalta. Oppaan kirjoittamisessa käytettiin viitteinä opiskelijan kirjoittamaa ohjauspäiväkirjaa, saatuja palautteita ryhmään osallistuneilta sekä sosiokulttuurisen innostamisen piirteitä.
Tuotoksena syntyi Ystävyyttä etsimässä; Ohjaajan opas, jossa esitellään kuusi eri teemaa sisältävää ohjauskertaa. Se antaa ohjaajalle erilaisen näkökulman ohjaamiseen ja sen sisältö koettiin toimivaksi projektin aikana. Oppaan käyttö ja jakamisoikeus jää Kehitysvammatuki 57 ry:lle. Oppaan laajamittainen käyttäminen osana erilaisia toimintoja luo uuden tavan tukea kehitysvammaisia aikuisia kohti itsenäisempää ja tasapuolisempaa elämää kohti.