Lapsen kielenkehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kusmin, Katja (2021)
Kusmin, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112722144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112722144
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli löytää kirjallisuudesta ja tutkimuksista tietoa lapsen kielenkehityksestä ja syventää ymmärrystä lapsen kielenkehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksen keinoin. Lisäksi etsittiin toimivia menetelmiä lapsen kielenkehityksen tukemiseen päiväkodissa annettavassa varhaiskasvatuksessa.
Tietoperustassa kerrotaan mitä on varhaiskasvatus, miten se perustuu varhaiskasvatuslakiin, sekä mitä varhaiskasvatussuunnitelma tarkoittaa. Lisäksi määritellään mitä tarkoittaa lapselle kuuluva tuki varhaiskasvatuksessa. Lapsen kielenkehityksen kuvaamisessa käydään läpi lapsen kielellisen kehityksen kaari esikielellisestä kommunikaatiosta puheen kehitykseen asti. Lisäksi kerrotaan, mitä kielellinen erityisvaikeus tarkoittaa ja mitä viiveitä voi kielenkehityksessä lapsella esiintyä.
Tutkimuskysymyksenä oli miten tukea lapsen kielenkehitystä päiväkodissa varhaiskasvatuksen keinoin ja mitä menetelmiä voidaan käyttää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Mukaan valittiin kahdeksan tutkimusta lapsen kielenkehityksen tukemisesta ja menetelmistä. Jokainen tutkimus arvioitiin erikseen ja pohdittiin tutkimuksen soveltuvuutta tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin vastaamiseen ja tutkimustulosten hyödyllisyyteen sovellettaessa käytännön varhaiskasvatus työhön. Arvioinnin pohjalta tehtiin analyysi ja synteesi.
Tutkimustuloksena voidaan sanoa, että pohjana kielenkehityksen tukemisessa on laadukas vuorovaikutus lapsen ja aikuisen välillä. Menetelmistä toimivia ovat Kielinuppu-menetelmä sekä tukiviittomien käyttäminen. Kielenkehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa tarvittaisiin laajempaa tutkimusta erityisesti lapsinäkökulmasta käsin.
Avainsanat: kielenkehitys, varhaiskasvatus, tuki varhaiskasvatuksessa, menetelmät kielenkehityksen tukemiseen
Tietoperustassa kerrotaan mitä on varhaiskasvatus, miten se perustuu varhaiskasvatuslakiin, sekä mitä varhaiskasvatussuunnitelma tarkoittaa. Lisäksi määritellään mitä tarkoittaa lapselle kuuluva tuki varhaiskasvatuksessa. Lapsen kielenkehityksen kuvaamisessa käydään läpi lapsen kielellisen kehityksen kaari esikielellisestä kommunikaatiosta puheen kehitykseen asti. Lisäksi kerrotaan, mitä kielellinen erityisvaikeus tarkoittaa ja mitä viiveitä voi kielenkehityksessä lapsella esiintyä.
Tutkimuskysymyksenä oli miten tukea lapsen kielenkehitystä päiväkodissa varhaiskasvatuksen keinoin ja mitä menetelmiä voidaan käyttää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Mukaan valittiin kahdeksan tutkimusta lapsen kielenkehityksen tukemisesta ja menetelmistä. Jokainen tutkimus arvioitiin erikseen ja pohdittiin tutkimuksen soveltuvuutta tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin vastaamiseen ja tutkimustulosten hyödyllisyyteen sovellettaessa käytännön varhaiskasvatus työhön. Arvioinnin pohjalta tehtiin analyysi ja synteesi.
Tutkimustuloksena voidaan sanoa, että pohjana kielenkehityksen tukemisessa on laadukas vuorovaikutus lapsen ja aikuisen välillä. Menetelmistä toimivia ovat Kielinuppu-menetelmä sekä tukiviittomien käyttäminen. Kielenkehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa tarvittaisiin laajempaa tutkimusta erityisesti lapsinäkökulmasta käsin.
Avainsanat: kielenkehitys, varhaiskasvatus, tuki varhaiskasvatuksessa, menetelmät kielenkehityksen tukemiseen