Sisältömarkkinointisuunnitelma yritykselle SemiLive Oy
Pesonen, Elina (2021)
Pesonen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922339
Tiivistelmä
Sisältömarkkinointi on uudenlainen markkinoinnin muoto, joka on säännöllistä ja suunniteltua sisällönluomista halutulle kohderyhmälle. Sisältömarkkinoinnin sisällöt pyrkivät edistämään brändimielikuvaa ja tuottamaan lisäarvoa potentiaaliselle asiakkaalle.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle SemiLive Oy. SemiLive Oy on suomalainen striimauspalvelu, joka on vuoden aikana striimannut musiikkikeikkoja, teatteria, koulutuksia ja podcasteja yli sataan maahan. Opinnäytetyön aiheena on tehdä kyseiselle yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on vahvistaa brändimielikuvaa ja myyntiä kansainvälisesti sekä luoda yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää ratkaisu yrityksen markkinoinnin tasaamiseen sekä eri kohderyhmien huomioimiseen. Kyseiset tavoitteet saavutetaan luomalla sisältömarkkinointisuunnitelmaan Big rock -sisältömallia noudattavaa sisältöä, jossa tuotteesta tuotetaan paljon sisältöä pitkäaikaiseen markkinointikäyttöön.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriasta, produktista ja pohdinnasta. Työn teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointiviestintää, eri sosiaalisen median kanavien ominaisuuksia, sisältömarkkinointia ja sisältömarkkinointisuunnitelman osia kuten ostajapersoona, ostopolku, vuosikello ja sisältölaji Big rock -markkinointi.
Produktina valmistuva sisältömarkkinointisuunnitelma koostuu sisältöstrategiasta, jossa määritetään SemiLivelle markkinoinnin tavoitteet, kolme asiakaspersoonaa, heidän ostopolkunsa ja sisältökarttansa. Tämän lisäksi suunnitelmassa määritetään sosiaalisen median kanavat ja niihin vaaditun sisällön muoto ja tyyli. Toinen osa suunnitelmaa on sisältösuunnitelma, joka toteutetaan Big rock -markkinoinnilla. Valmis suunnitelma vastaa kysymyksiin; mitä, miksi, kenelle ja miten. Suunnitelmassa esitetty tieto perustuu kuluttajatutkimuksiin, SemiLiven haastatteluihin ja analyyttisiin tietoihin.
Opinnäytetyöprosessi alkaa keväällä 2021 ja se kirjoitetaan kesällä 2021. Suunniteltu valmistumisajankohta on syksy 2021.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritykselle SemiLive Oy. SemiLive Oy on suomalainen striimauspalvelu, joka on vuoden aikana striimannut musiikkikeikkoja, teatteria, koulutuksia ja podcasteja yli sataan maahan. Opinnäytetyön aiheena on tehdä kyseiselle yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on vahvistaa brändimielikuvaa ja myyntiä kansainvälisesti sekä luoda yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää ratkaisu yrityksen markkinoinnin tasaamiseen sekä eri kohderyhmien huomioimiseen. Kyseiset tavoitteet saavutetaan luomalla sisältömarkkinointisuunnitelmaan Big rock -sisältömallia noudattavaa sisältöä, jossa tuotteesta tuotetaan paljon sisältöä pitkäaikaiseen markkinointikäyttöön.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriasta, produktista ja pohdinnasta. Työn teoriaosuus käsittelee digitaalista markkinointiviestintää, eri sosiaalisen median kanavien ominaisuuksia, sisältömarkkinointia ja sisältömarkkinointisuunnitelman osia kuten ostajapersoona, ostopolku, vuosikello ja sisältölaji Big rock -markkinointi.
Produktina valmistuva sisältömarkkinointisuunnitelma koostuu sisältöstrategiasta, jossa määritetään SemiLivelle markkinoinnin tavoitteet, kolme asiakaspersoonaa, heidän ostopolkunsa ja sisältökarttansa. Tämän lisäksi suunnitelmassa määritetään sosiaalisen median kanavat ja niihin vaaditun sisällön muoto ja tyyli. Toinen osa suunnitelmaa on sisältösuunnitelma, joka toteutetaan Big rock -markkinoinnilla. Valmis suunnitelma vastaa kysymyksiin; mitä, miksi, kenelle ja miten. Suunnitelmassa esitetty tieto perustuu kuluttajatutkimuksiin, SemiLiven haastatteluihin ja analyyttisiin tietoihin.
Opinnäytetyöprosessi alkaa keväällä 2021 ja se kirjoitetaan kesällä 2021. Suunniteltu valmistumisajankohta on syksy 2021.