0-10-vuotiaan lapsen EKG-rekisteröinti : opetusmateriaali bioanalyytikko- ja sairaanhoitajaopiskelijoille
Grönlund, Veera-Eveliina; Lunden, Susanna (2021)
Grönlund, Veera-Eveliina
Lunden, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822240
Tiivistelmä
Elektrokardiografia on yleinen tutkimus, ja sen avulla voidaan tutkia sydämen toimintaa. Lapsen anatomisten ja fysiologisten eroavaisuuksien takia lapsen EKG-rekisteröinti poikkeaa aikuisen EKG-rekisteröinnistä. Elektrokardiogrammissa voidaan myös havaita lapsen ikään liittyviä erityispiirteitä. Tutkimusta suorittavan ammattilaisen on osattava toteuttaa lapsen EKG-rekisteröinti laadukkaasti. Ammattilaisen on osattava myös tarkastella elektrokardiogrammia ja erottaa välitöntä hoitoa vaativat EKG-muutokset sekä virhelähteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ymmärrettävä ja helposti jaettavissa oleva opetusmateriaali, joka antaa tietoa 0–10-vuotiaan lapsen EKG-rekisteröinnistä bioanalyytikko- ja sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli lisätä Tampereen ammattikorkeakoulun käytössä olevan opetusmateriaalin määrää 0–10-vuotiaiden lasten EKG-rekisteröinnistä ja opiskelijoiden ammatillista osaamista aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusmateriaali, joka tuotettiin Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle-alustalle. Tuotoksesta tuli neliosainen. Ensimmäinen osa käsittelee teoriaa, jossa käydään läpi sydämen rakennetta sekä toimintaa, lapsen EKG-rekisteröintiä sekä lapsipotilaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen liittyviä asioita. Toisessa osuudessa on teoriaosuuteen pohjautuva testi. Lisäksi tuotokseen kuuluu taskumallinen opas lasten EKG-rekisteröinnistä, jonka opiskelija voi halutessaan tulostaa itselleen ja ottaa harjoitteluun tai työpaikalle mukaan. Moodle-alustalle on luotu myös PowerPoint-esitys lasten elektrokardiografiasta, jota voidaan hyödyntää luentomateriaalina.
Kehittämisehdotuksena on tuottaa video tai muu kuvattu materiaali lasten EKG-rekisteröintiin liittyen. Kuvatun toteutuksen avulla saataisiin paremmin havainnollistettua lasten EKG-rekisteröintiä käytännössä. Jatkokehitysideana on hoitajien teoriatiedon lisääminen lasten elektrokardiogrammissa havaittavista yleisimmistä rytmihäiriöistä ja niiden tunnistamisesta hoitajana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ymmärrettävä ja helposti jaettavissa oleva opetusmateriaali, joka antaa tietoa 0–10-vuotiaan lapsen EKG-rekisteröinnistä bioanalyytikko- ja sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli lisätä Tampereen ammattikorkeakoulun käytössä olevan opetusmateriaalin määrää 0–10-vuotiaiden lasten EKG-rekisteröinnistä ja opiskelijoiden ammatillista osaamista aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusmateriaali, joka tuotettiin Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle-alustalle. Tuotoksesta tuli neliosainen. Ensimmäinen osa käsittelee teoriaa, jossa käydään läpi sydämen rakennetta sekä toimintaa, lapsen EKG-rekisteröintiä sekä lapsipotilaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen liittyviä asioita. Toisessa osuudessa on teoriaosuuteen pohjautuva testi. Lisäksi tuotokseen kuuluu taskumallinen opas lasten EKG-rekisteröinnistä, jonka opiskelija voi halutessaan tulostaa itselleen ja ottaa harjoitteluun tai työpaikalle mukaan. Moodle-alustalle on luotu myös PowerPoint-esitys lasten elektrokardiografiasta, jota voidaan hyödyntää luentomateriaalina.
Kehittämisehdotuksena on tuottaa video tai muu kuvattu materiaali lasten EKG-rekisteröintiin liittyen. Kuvatun toteutuksen avulla saataisiin paremmin havainnollistettua lasten EKG-rekisteröintiä käytännössä. Jatkokehitysideana on hoitajien teoriatiedon lisääminen lasten elektrokardiogrammissa havaittavista yleisimmistä rytmihäiriöistä ja niiden tunnistamisesta hoitajana.