Ikäihmisten digitaalisten pankkipalveluiden käyttöönoton edistäminen
Vuohtoniemi, Arla (2021)
Vuohtoniemi, Arla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822166
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Tampereen Osuuspankille. Opinnäytetyöllä haluttiin edesauttaa ikäihmisten digitaalisten pankkipalveluiden käyttöönottoa. Tarkoituksena oli saada aikaiseksi ikäihmisten vaikeuksia analysoiva kehityskelpoinen ratkaisu, jonka Tampereen Osuuspankki voi halutessaan toteuttaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tapaustutkimus sopi tähän opinnäytetyöhön parhaiten sillä, kohteena oli ilmiö ja tarkasteltiin vain yhtä tapausta. Tarkoituksena oli ottaa selvää, miksi digitaalisten pankkipalveluiden käyttö on ikäihmisille vaikeaa ja miten heitä voisi auttaa. Tutkielmassa hyödynnettiin kirjoja, verkkojulkaisuja ja aiempia tutkimuksia. Tuloksena saatiin haastateltua Osuuspankin iäkkäämpiä asiakkaita digiopastustapahtumissa ja saatiin parempi ymmärrys siitä, miten heitä voisi auttaa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ikäihmiset haluavat apua ja opas-tusta kasvotusten ja selkeitä ohjeita paperilla. Johtopäätöksenä ehdotan Tampereen Osuuspankille digiopasvihon kehittämistä mahdollisimman pian. Lisäksi perustuen tutkimustietoon ehdotan, että ikäihmisille tarjottaisiin enemmän aikoja päästä konttorille opettelemaan digitaalisten pankkipalveluiden käyttöä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tapaustutkimus sopi tähän opinnäytetyöhön parhaiten sillä, kohteena oli ilmiö ja tarkasteltiin vain yhtä tapausta. Tarkoituksena oli ottaa selvää, miksi digitaalisten pankkipalveluiden käyttö on ikäihmisille vaikeaa ja miten heitä voisi auttaa. Tutkielmassa hyödynnettiin kirjoja, verkkojulkaisuja ja aiempia tutkimuksia. Tuloksena saatiin haastateltua Osuuspankin iäkkäämpiä asiakkaita digiopastustapahtumissa ja saatiin parempi ymmärrys siitä, miten heitä voisi auttaa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ikäihmiset haluavat apua ja opas-tusta kasvotusten ja selkeitä ohjeita paperilla. Johtopäätöksenä ehdotan Tampereen Osuuspankille digiopasvihon kehittämistä mahdollisimman pian. Lisäksi perustuen tutkimustietoon ehdotan, että ikäihmisille tarjottaisiin enemmän aikoja päästä konttorille opettelemaan digitaalisten pankkipalveluiden käyttöä.