Vaatekaupan markkinoinnin kehittäminen sosiaalisessa mediassa: case Carlings Tornio
Lammi, Milla-Matilda (2021)
Lammi, Milla-Matilda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822248
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka vaatekauppa voisi kehittää markkinointiaan sosiaalisessa mediassa. Työ tehtiin toimeksiantona Carlings Torniolle, jossa oli herännyt halu ja tarve kehittää heidän sosiaalisen median markkinointiaan. Tavoitteena oli saada sellaista tietoa, jonka avulla Carlings Tornio voisi tehdä käytännön parannuksia markkinointiin.
Työ toteutettiin teoriaosuuden sekä kahden erilaisen tutkimuksen kautta. Teoriaosuudella käytiin läpi tutkimusmenetelmiä, sosiaalista mediaa sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tällä osuudella vastattiin myös yhteen alatutkimuskysymykseen, eli siihen, mitkä voisivat olla markkinoinnin onnistumisen mittareita vaatekaupan tapauksessa. Tutkimusosuudella tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus sekä suoritetiin Carlings Tornion sosiaalisen median tilien datan analysointia. Näistä tutkimuksista saatiin vastaukset muihin opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että suosituimpia sisältöjä vaatekaupan sosiaalisen median tileillä ovat työntekijöiden tai asiakkaiden päällä kuvatut kokonaiset asuehdotukset sekä uutuudet ja tarjoukset. Julkaisuja halutaan nähdä muutaman päivän välein ja suosituin alusta näille on Instagram. Oman datan analysoinnissa positiivisesti esille nousivat päivitykset, joista välittyi erityisen iloinen tunnelma. Myös ryhmä- ja parikuvat olivat suosittuja, etenkin jos niissä esiintyi työntekijöitä tai asiakkaita. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää Carlings Tornion ja muualla Suomessa sijaitsevien saman ketjun liikkeiden markkinointia kehittäessä. Hyötyä voivat saada myös muut Meri-Lapin alueella sijaitsevat saman alan yritykset.
Työ toteutettiin teoriaosuuden sekä kahden erilaisen tutkimuksen kautta. Teoriaosuudella käytiin läpi tutkimusmenetelmiä, sosiaalista mediaa sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tällä osuudella vastattiin myös yhteen alatutkimuskysymykseen, eli siihen, mitkä voisivat olla markkinoinnin onnistumisen mittareita vaatekaupan tapauksessa. Tutkimusosuudella tehtiin kvantitatiivinen kyselytutkimus sekä suoritetiin Carlings Tornion sosiaalisen median tilien datan analysointia. Näistä tutkimuksista saatiin vastaukset muihin opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että suosituimpia sisältöjä vaatekaupan sosiaalisen median tileillä ovat työntekijöiden tai asiakkaiden päällä kuvatut kokonaiset asuehdotukset sekä uutuudet ja tarjoukset. Julkaisuja halutaan nähdä muutaman päivän välein ja suosituin alusta näille on Instagram. Oman datan analysoinnissa positiivisesti esille nousivat päivitykset, joista välittyi erityisen iloinen tunnelma. Myös ryhmä- ja parikuvat olivat suosittuja, etenkin jos niissä esiintyi työntekijöitä tai asiakkaita. Opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää Carlings Tornion ja muualla Suomessa sijaitsevien saman ketjun liikkeiden markkinointia kehittäessä. Hyötyä voivat saada myös muut Meri-Lapin alueella sijaitsevat saman alan yritykset.