Lääkityspoikkeamat terveyskeskuksen päivystyksessä : kysely päivystyksessä työskenteleville hoitajille
Keskilä, Juha-Pekka; Korhonen, Harri; Lindeman, Teppo (2012)
Keskilä, Juha-Pekka
Korhonen, Harri
Lindeman, Teppo
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616574
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Potilasturvallisuudella laatua -hankkeessa mukana olleiden terveyskeskusten päivystyspoliklinikoiden lääkityspoikkeamien ilmenemistä, niiden syntyyn vaikuttaneita tekijöitä sekä keinoja lääkityspoikkeaminen ennaltaehkäisemiseksi.
Kyselylomakkeet jaettiin kahden terveyskeskuksen päivystykseen, joissa työskenteli yhteensä 29 sairaanhoitajaa. Vastauksia saatiin yhteensä yhdeksän. Vastausprosentti oli 31 prosenttia.
Kyselyn tuloksissa oli selkeää yksimielisyyttä yhdeksässä kysymyksessä. Lääkityspoikkeamien syntyyn vaikuttavien tekijöiden osalta kaikki vastaajat kokivat kiireen aiheuttavan lääkityspoikkeamia, sekä kaikkien mielestä eriävät potilastietojärjestelmät ovat uhka turvalliselle lääkehoidolle. Ennaltaehkäisyn osalta kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että työpaikkakoulutuksella, lääkkeiden kaksoistarkistamisella, lääkkeen jakajan työrauhalla, selkeillä määräyksillä, henkilökunnan hyvällä kommunikaatiolla, potilaan kotilääkityksen tarkistamisella sekä lääke- ja infuusioruiskujen asianmukaisella merkitsemisellä voidaan ennaltaehkäistä lääkityspoikkeamia. Lääkityspoikkeamien ilmenemisen osalta saatiin vain kolme vastausta, joista voidaan todeta epäselvyydet lääkärien määräyksissä sekä kiire.
Potilas- ja lääkehoidon turvallisuutta on tutkittu paljon niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Siitä huolimatta molempiin osa-alueisiin kohdistuu päivittäin vaarantavia uhkia kiireen ja epäselvien käytänteiden vuoksi. Panostamalla työyhteisön koulutukseen ja riittäviin resursseihin voidaan vaikuttaa työhyvinvointiin ja täten poikkeamien syntyy ennaltaehkäisevästi.
Jatkotutkimuskohde potilasturvallisuuden kannalta olisi suunnitelma kiireen poistamiseksi, jolloin virheet lääkehoidossa vähenisivät ja positiivinen asenne lääkehoitoon kasvaisi. Helpoin ratkaisu kiireen poistamiseksi olisi lisätyövoiman palkkaaminen, mutta yleisesti taloustilanne on heikko ja mahdollisuutta uusien hoitajien palkkaamiselle ei ole.
Kyselylomakkeet jaettiin kahden terveyskeskuksen päivystykseen, joissa työskenteli yhteensä 29 sairaanhoitajaa. Vastauksia saatiin yhteensä yhdeksän. Vastausprosentti oli 31 prosenttia.
Kyselyn tuloksissa oli selkeää yksimielisyyttä yhdeksässä kysymyksessä. Lääkityspoikkeamien syntyyn vaikuttavien tekijöiden osalta kaikki vastaajat kokivat kiireen aiheuttavan lääkityspoikkeamia, sekä kaikkien mielestä eriävät potilastietojärjestelmät ovat uhka turvalliselle lääkehoidolle. Ennaltaehkäisyn osalta kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että työpaikkakoulutuksella, lääkkeiden kaksoistarkistamisella, lääkkeen jakajan työrauhalla, selkeillä määräyksillä, henkilökunnan hyvällä kommunikaatiolla, potilaan kotilääkityksen tarkistamisella sekä lääke- ja infuusioruiskujen asianmukaisella merkitsemisellä voidaan ennaltaehkäistä lääkityspoikkeamia. Lääkityspoikkeamien ilmenemisen osalta saatiin vain kolme vastausta, joista voidaan todeta epäselvyydet lääkärien määräyksissä sekä kiire.
Potilas- ja lääkehoidon turvallisuutta on tutkittu paljon niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Siitä huolimatta molempiin osa-alueisiin kohdistuu päivittäin vaarantavia uhkia kiireen ja epäselvien käytänteiden vuoksi. Panostamalla työyhteisön koulutukseen ja riittäviin resursseihin voidaan vaikuttaa työhyvinvointiin ja täten poikkeamien syntyy ennaltaehkäisevästi.
Jatkotutkimuskohde potilasturvallisuuden kannalta olisi suunnitelma kiireen poistamiseksi, jolloin virheet lääkehoidossa vähenisivät ja positiivinen asenne lääkehoitoon kasvaisi. Helpoin ratkaisu kiireen poistamiseksi olisi lisätyövoiman palkkaaminen, mutta yleisesti taloustilanne on heikko ja mahdollisuutta uusien hoitajien palkkaamiselle ei ole.