Yhteistyötä kehittämällä sujuvampia palveluita: monialainen yhteistyö sakko- ja lyhytaikaisvankien palveluissa
Tölli, Kaisa; Johansson, Hanne (2021)
Tölli, Kaisa
Johansson, Hanne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020806
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monialaiseen yhteistyön vaikuttavia asioita sakko- ja lyhytaikaisvankien palveluissa osana SikSak projektin päätösvaihetta. SikSak-projekti toimi osana sakko- ja lyhytaikaisvankien palveluiden ja monialaisen yhteistyön kehittämistä. Projektin aikana toteutettiin nopean reagoinnin -mallin pilotti. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät tukevat ja vaikeuttavat monialaisen yhteistyön onnistumista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sakko- ja lyhytaikaisvankien parissa tehtävän monialaisen yhteistyön kehittämiseen vaikuttavia asioita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin fokus-ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui kuntien sekä Rikosseuraamuslaitoksen työntekijöitä. Lisäksi haastateltiin SikSak-projektin projektityöntekijöitä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla voidaan kehittää monialaista yhteistyötä eri toimijoiden välillä sakko- ja lyhytaikaisvankien palveluissa.
Tutkimustulosten perusteella monialaisen yhteistyön onnistumiseen vaikuttavia teemoja ovat asiakaslähtöisyys, vuorovaikutus sekä johtajuus ja toimintaympäristö. Yhteistyön kehittämisen näkökulmasta keskiössä on asiakaslähtöisyys, jonka ympärille rakentuvat yhteensovittava johtaminen ja palveluintegraatio sekä vuorovaikutuksen käytännöt. Monialaisen yhteistyön kehittämisessä tulisi ottaa huomioon laajemmat verkostotoimijat asiakkaan yksilöllisen palvelutarpeen mukaisesti oikea-aikaisuus huomioiden. Asiakaslähtöiseen monialaiseen yhteistyöhön tarvitaan ymmärrystä yhteistyön toimintakäytännöistä ja tavoitteista. The purpose of the study was to investigate the issues affecting multidisciplinary cooperation in the services for default and short-term prisoners as part of the final phase of the SikSak project. The SikSak project was part of the services and interdisciplinary co-operation development for default and short-term prisoners. During the project, a pilot of the rapid response model was implemented. The aim of our study was to find out which factors support and hinder the success of multidisciplinary cooperation. In addition, the aim was to find out issues affecting the development of interdisciplinary co-operation with default and short-term prisoners.
The study was carried out as a qualitative study and the material was collected through focus group interviews, where employees of municipalities participated, alongside the Finnish Criminal Sanctions Agency. In addition, project workers from the SikSak project were interviewed. The material was analyzed using data-driven content analysis. The information obtained from the study can be used to develop multidisciplinary cooperation between different actors in the services of default and short-term prisoners.
Based on the research results, the aspects that affect the success of multidisciplinary cooperation are customer orientation, interaction, as well as leadership and the operating environment. Looking at development of cooperation, the focus is on customer orientation, around which coordinated management and service integration as well as interaction practices are built. In the multidisciplinary cooperation development, the wider network of actors should be considered, according to the customer's individual service needs while acknowl-edging timeliness. Customer-oriented multidisciplinary cooperation requires an understanding of the operating practices and goals.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin fokus-ryhmähaastatteluilla, joihin osallistui kuntien sekä Rikosseuraamuslaitoksen työntekijöitä. Lisäksi haastateltiin SikSak-projektin projektityöntekijöitä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla voidaan kehittää monialaista yhteistyötä eri toimijoiden välillä sakko- ja lyhytaikaisvankien palveluissa.
Tutkimustulosten perusteella monialaisen yhteistyön onnistumiseen vaikuttavia teemoja ovat asiakaslähtöisyys, vuorovaikutus sekä johtajuus ja toimintaympäristö. Yhteistyön kehittämisen näkökulmasta keskiössä on asiakaslähtöisyys, jonka ympärille rakentuvat yhteensovittava johtaminen ja palveluintegraatio sekä vuorovaikutuksen käytännöt. Monialaisen yhteistyön kehittämisessä tulisi ottaa huomioon laajemmat verkostotoimijat asiakkaan yksilöllisen palvelutarpeen mukaisesti oikea-aikaisuus huomioiden. Asiakaslähtöiseen monialaiseen yhteistyöhön tarvitaan ymmärrystä yhteistyön toimintakäytännöistä ja tavoitteista.
The study was carried out as a qualitative study and the material was collected through focus group interviews, where employees of municipalities participated, alongside the Finnish Criminal Sanctions Agency. In addition, project workers from the SikSak project were interviewed. The material was analyzed using data-driven content analysis. The information obtained from the study can be used to develop multidisciplinary cooperation between different actors in the services of default and short-term prisoners.
Based on the research results, the aspects that affect the success of multidisciplinary cooperation are customer orientation, interaction, as well as leadership and the operating environment. Looking at development of cooperation, the focus is on customer orientation, around which coordinated management and service integration as well as interaction practices are built. In the multidisciplinary cooperation development, the wider network of actors should be considered, according to the customer's individual service needs while acknowl-edging timeliness. Customer-oriented multidisciplinary cooperation requires an understanding of the operating practices and goals.