Kuvapuhelimen sisällöntuotannon ja ryhmätoimintojen kehittäminen Seinäjoen kaupungin kotihoidolle
Huhtala, Arja (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621928
Tiivistelmä
Seinäjoen kaupunki käyttää VideoVisit palveluntarjoajan ohjelmistoa kotihoidon etäkäyntien toteuttamiseen videovälitteisesti. Kaupungilla on ollut palvelu käytössä vuodesta 2016 asti. Nyt tavoitteena oli aloittaa kuvapuhelimilla toteutettava ryhmätoiminta palvelun piirissä oleville asiakkaille.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus, jossa tutkitaan kolmivaiheisesti kehitystyön etenemistä uuden palvelun käynnistämiseksi. Tutkimus aloitettiin kesällä 2020 ja se päättyy kesällä 2021 toteutettuun asiakaspalautekyselyyn. Tutkimus perustuu osallistavaan ja ennaltaehkäisevään vanhustyöhön, jossa hyödynnetään ikäteknologian tarjoamia menetelmiä.
Kolmivaiheisen tutkimuksen alkuvaiheessa haettiin oppia Vaasassa pidempään toimineesta Alvar-palvelusta, jossa käytetään samaa tekniikkaa kuvapuhelimen sisällöntuottoon ja ryhmätoimintaan. Toinen vaihe tutkimusta koskee ennakkovalmisteluja ja sisällöntuotannon suunnittelua, yhteistyökumppanien valintaa ja perehdyttämistä, toiminnan aloittamista sekä vakiintumista Seinäjoen kotihoidon etäpalveluna. Kolmas vaihe koskee toiminnan jatkuvaa arviointiprosessia, jossa pyrittiin varmistamaan toiminnan asiakaslähtöisyys, osallistavuus ja ennaltaehkäisevyys. Arviointiprosessia varten kerättiin asiakaspalautetta koko kehitystyön ajalta. Loppuvaiheessa tehtiin myös asiakaspalautekysely Webropolin avulla. Asiakaspalautteita tulkittiin sisällönanalyysin keinoin.
Kehittämistyön tuloksena saatiin Seinäjoen kaupungille uusi toimiva ja asiakaslähtöinen palvelu kotihoidon etäpalveluasiakkaiden ryhmätoiminnaksi. Palvelua tarjotaan yhteistyössä useiden yhteistyökumppanien kanssa. Tutkimustuloksena todettiin palvelun olevan osallistavaa ja ennaltaehkäisevää vanhustyötä. Palvelu on helposti saavutettavaa ja asiakkaat pääsivät itse vaikuttamaan kehitteillä olevaan palveluun. Asiakkaat olivat saaneet sillä apua omaan yksinäisyyden tunteeseensa. Palvelun sisältöjen vaihtelevuus ja monipuolisuus saivat kiitosta asiakkailta. Lisäksi laadukkaan palvelun todettiin vaativan riittävän henkilöstön lisäksi hyvän teknisen tuotetuen, hyvät verkkoyhteydet ja oikeat työvälineet.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus, jossa tutkitaan kolmivaiheisesti kehitystyön etenemistä uuden palvelun käynnistämiseksi. Tutkimus aloitettiin kesällä 2020 ja se päättyy kesällä 2021 toteutettuun asiakaspalautekyselyyn. Tutkimus perustuu osallistavaan ja ennaltaehkäisevään vanhustyöhön, jossa hyödynnetään ikäteknologian tarjoamia menetelmiä.
Kolmivaiheisen tutkimuksen alkuvaiheessa haettiin oppia Vaasassa pidempään toimineesta Alvar-palvelusta, jossa käytetään samaa tekniikkaa kuvapuhelimen sisällöntuottoon ja ryhmätoimintaan. Toinen vaihe tutkimusta koskee ennakkovalmisteluja ja sisällöntuotannon suunnittelua, yhteistyökumppanien valintaa ja perehdyttämistä, toiminnan aloittamista sekä vakiintumista Seinäjoen kotihoidon etäpalveluna. Kolmas vaihe koskee toiminnan jatkuvaa arviointiprosessia, jossa pyrittiin varmistamaan toiminnan asiakaslähtöisyys, osallistavuus ja ennaltaehkäisevyys. Arviointiprosessia varten kerättiin asiakaspalautetta koko kehitystyön ajalta. Loppuvaiheessa tehtiin myös asiakaspalautekysely Webropolin avulla. Asiakaspalautteita tulkittiin sisällönanalyysin keinoin.
Kehittämistyön tuloksena saatiin Seinäjoen kaupungille uusi toimiva ja asiakaslähtöinen palvelu kotihoidon etäpalveluasiakkaiden ryhmätoiminnaksi. Palvelua tarjotaan yhteistyössä useiden yhteistyökumppanien kanssa. Tutkimustuloksena todettiin palvelun olevan osallistavaa ja ennaltaehkäisevää vanhustyötä. Palvelu on helposti saavutettavaa ja asiakkaat pääsivät itse vaikuttamaan kehitteillä olevaan palveluun. Asiakkaat olivat saaneet sillä apua omaan yksinäisyyden tunteeseensa. Palvelun sisältöjen vaihtelevuus ja monipuolisuus saivat kiitosta asiakkailta. Lisäksi laadukkaan palvelun todettiin vaativan riittävän henkilöstön lisäksi hyvän teknisen tuotetuen, hyvät verkkoyhteydet ja oikeat työvälineet.