Ylinopeusrikosten sakkomenettely : havaintoja ylinopeusrikosten käsittelystä Tampereella ja Vantaalla 2019
Moilanen, Teemu (2021)
Moilanen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621980
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on sakkomenettelyssä Tampereella ja Vantaalla vuonna 2019 käsitellyt ylinopeusrikokset. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten hyvin kansalaisten yhdenvertaisuus toteutuu sakkomenettelyssä ja noudatetaanko rangaistuksen mittaamisessa ja sakon perusteluissa lainsäädäntöä ja Poliisihallituksen antamaa ohjeistusta.
Tutkimusta varten kerättiin Poliisiasian tietojärjestelmästä tietoa yli 2600:sta sakkomenettelyssä käsitellystä ylinopeudesta. Tutkimusaineistoa analysoitiin tilastollisilla menetelmillä muun muassa laskemalla eri muuttujien välisiä riippuvuuksia. Tutkimustuloksia vertailtiin myös aikaisempien aihealueesta tehtyjen tutkimusten tuloksiin.
Tutkimustulosten perusteella automaattisessa liikenteenvalvonnassa ei käytetä päiväsakon lukumäärän liukumaa Tampereella ja Vantaalle. Poliisipartiot puolestaan käyttävät päiväsakkojen lukumäärän liukumaa käsitellessään ylinopeuksia sakkomenettelyssä ja pääsääntöisesti myös perustelevat liukuman käyttämisen. Ylinopeusrikoksesta epäillyn sukupuoli ja ikä eivät tutkimustulosten perusteella vaikuttaneet päiväsakkojen lukumäärän liukuman käyttöön ja yhdenvertaisuus toteutuu
tältä osin sakkomenettelyssä.
Sakkomenettelyn käsiteltyjen ylinopeuksien perusteluissa on kirjavuutta ja kansalaisten yhdenvertaisuutta voitaisiin parantaa tarkentamalla ohjeistusta teko-olosuhteiden kirjaamisessa ja liukuman käyttämisessä.
Tutkimusta varten kerättiin Poliisiasian tietojärjestelmästä tietoa yli 2600:sta sakkomenettelyssä käsitellystä ylinopeudesta. Tutkimusaineistoa analysoitiin tilastollisilla menetelmillä muun muassa laskemalla eri muuttujien välisiä riippuvuuksia. Tutkimustuloksia vertailtiin myös aikaisempien aihealueesta tehtyjen tutkimusten tuloksiin.
Tutkimustulosten perusteella automaattisessa liikenteenvalvonnassa ei käytetä päiväsakon lukumäärän liukumaa Tampereella ja Vantaalle. Poliisipartiot puolestaan käyttävät päiväsakkojen lukumäärän liukumaa käsitellessään ylinopeuksia sakkomenettelyssä ja pääsääntöisesti myös perustelevat liukuman käyttämisen. Ylinopeusrikoksesta epäillyn sukupuoli ja ikä eivät tutkimustulosten perusteella vaikuttaneet päiväsakkojen lukumäärän liukuman käyttöön ja yhdenvertaisuus toteutuu
tältä osin sakkomenettelyssä.
Sakkomenettelyn käsiteltyjen ylinopeuksien perusteluissa on kirjavuutta ja kansalaisten yhdenvertaisuutta voitaisiin parantaa tarkentamalla ohjeistusta teko-olosuhteiden kirjaamisessa ja liukuman käyttämisessä.