Kanta-asiakkuuden kehittäminen ikäryhmälle 2000-2010
Kettunen, Antti-Johan (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kettunen, Antti-Johan
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521753
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin S-ryhmälle. Työn tavoitteena oli selvittää vuosien 2000–2010 välillä syntyneiden ajatuksia kanta-asiakkuudesta ja heidän arvoistaan ja kuinka kanta- asiakasohjelmaa tulisi kehittää ikäryhmää ajatellen. Kanta-asiakasohjelmien kehitys on jatkuvaa työtä asiakkaiden vaatiessa uusia konsepteja. Asiakkaat haluavat etuja ja alennuksia, joita palveluntarjoajat tuottavat ja saavat samalla niistä tärkeää tietoa.
Teoriaosuudessa käsitellään kohderyhmää, arvoja sekä erilaisia kanta-asiakasohjelmia Suomessa ja maailmalla. Tutkimusosio pitää sisällään laadullisen kyselyn ja haastattelujen esittelyn, sekä niiden tulokset. Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen myötä voidaan todeta, että kohderyhmä haluaa hyvinkin samanlaisia palveluita kuin aiemmat sukupolvet. Sosiaalinen media, luotettavuus ja elämyksellisyys ovat tärkeitä elementtejä kohderyhmälle.
Muotoiluprosessi hyödynnetään British Councilin kehittämää Tuplatimantti-prosessimallia (Double Diamond), joka koostuu neljästä vaiheesta: löydä, määritä, kehitä ja tuota. Kehittämistyössä suunniteltiin tutkimuksen pohjalta visuaalisia kuvia, joita testattiin kohderyhmällä työpajoissa. Muotoiluprosessin tuloksena syntyi havainnollistavia kuvia, joiden avulla S-ryhmä pystyy kehittämään liiketoimintaansa.
Teoriaosuudessa käsitellään kohderyhmää, arvoja sekä erilaisia kanta-asiakasohjelmia Suomessa ja maailmalla. Tutkimusosio pitää sisällään laadullisen kyselyn ja haastattelujen esittelyn, sekä niiden tulokset. Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen myötä voidaan todeta, että kohderyhmä haluaa hyvinkin samanlaisia palveluita kuin aiemmat sukupolvet. Sosiaalinen media, luotettavuus ja elämyksellisyys ovat tärkeitä elementtejä kohderyhmälle.
Muotoiluprosessi hyödynnetään British Councilin kehittämää Tuplatimantti-prosessimallia (Double Diamond), joka koostuu neljästä vaiheesta: löydä, määritä, kehitä ja tuota. Kehittämistyössä suunniteltiin tutkimuksen pohjalta visuaalisia kuvia, joita testattiin kohderyhmällä työpajoissa. Muotoiluprosessin tuloksena syntyi havainnollistavia kuvia, joiden avulla S-ryhmä pystyy kehittämään liiketoimintaansa.