Tehohoitotyön osaamisen johtaminen
Vaara, Merja (2021)
Vaara, Merja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521729
Tiivistelmä
Teho-osastolla työskentelevällä sairaanhoitajalla on oltava hyvä tietopohja kriittisesti sairaan potilaan hoidosta, teknologiaosaamista ja käytännön tehohoitotyön osaamista. Tehohoitotyössä kompetenssit kuvaavat sellaisia toimintatapoja, joilla hoito on turvallista, tehokasta ja eettisesti korkeatasoista. Kehittyminen päteväksi tehohoitajaksi tapahtuu parhaiten hyvin tuettuna ja johdettuna. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten sairaanhoitajien tehohoitotyön kompetenssin kehittymistä tulisi tukea ja johtaa.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena käyttäen Whittemoren ja Knaflin metodologiaa. Tutkimuskysymys oli: Millaisia tutkimustuloksia sairaanhoitajien tehohoitotyön kompetenssin hallinnasta ja johtamisesta on raportoitu? Tarkastelussa analysoitiin 15 vertaisarvioitua artikkelia, jotka haettiin sähköisistä tietokannoista.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan tehohoitotyön osaamisen johtaminen jakautuu kahteen pääluokkaan: (1) Kompetenssien hallinta ja (2) Kompetenssien kehittäminen. Tehohoitotyön johtaminen vaatii vahvoja moniammatillisia vuorovaikutustaitoja. Tehohoitotyön kompetenssin ymmärtäminen on välttämätöntä osaamisen kehittämisen, laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi. Tehohoitotyön kompetenssi kehittyy perehdyttämisen, teho-osastolla työskentelyn ja koulutuksen avulla. Hoidon laatua voidaan parantaa kustannustehokkaasti kehittämällä monialaista vuorovaikutusta ja tiimityötä sekä järjestelmällisellä työprosessien tarkastelulla.
Opinnäytetyön tiedon pohjalta tehtiin sairaanhoitajien tehohoitotyön perehdyttämisen kehittämisehdotus, joka esitettiin perehdyttämisryhmän ryhmä päivässä. Perehdyttämistä ehdotetaan kehitettävän toimeksiantajayksikössä asteittain osaamisperustaiseksi, tiimipohjaista oppimista ja arviointia hyödyntäen. Ehdotetaan valtakunnallista yhteistyötä tehohoitotyön osaamisen kehittämiseksi. Nurses working in the intensive care unit need technological skills, practical intensive care skills, and an advanced knowledge base in the treatment of critically ill patients. Competences in intensive care describe working procedures that make the treatment safe, effective, and ethically high quality. The best development into a qualified intensive care nurse is well-supported and managed. The objective of the thesis was to study how nurses’ intensive care competence development should be supported and managed. The research method was an integrative review of the literature using the methodology of Whittemore and Knafl. The research question was: What kind of research results have been reported on the management and leadership of the nurses’ intensive care competence? This review analysed 15 peer reviewed articles obtained from electronic databases. According to the results of the literature review, administration of intensive care competence can be divided into two main categories: (1) the management of competencies, and (2) the development of competencies. Intensive care administration requires strong multi-professional interaction skills. Understanding the competences in intensive care is essential for quality-control, ensuring patient safety and for the nursing staff development. Competence in intensive care develops through orientation, education and working in the intensive care unit. The quality of treatment can be improved cost-effectively by the development of multidisciplinary interaction and teamwork, and by systematic revisions of work processes. A development proposal for the orientation of nurses’ intensive care work will be made based on this thesis. It will be presented in the group day of the orientation group. Orientation is proposed to be developed in the client unit gradually towards competence-based teaching by utilizing team-based learning and evaluation. It will be proposed that the management of the intensive care nurses’ competence should be developed nationally.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena käyttäen Whittemoren ja Knaflin metodologiaa. Tutkimuskysymys oli: Millaisia tutkimustuloksia sairaanhoitajien tehohoitotyön kompetenssin hallinnasta ja johtamisesta on raportoitu? Tarkastelussa analysoitiin 15 vertaisarvioitua artikkelia, jotka haettiin sähköisistä tietokannoista.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan tehohoitotyön osaamisen johtaminen jakautuu kahteen pääluokkaan: (1) Kompetenssien hallinta ja (2) Kompetenssien kehittäminen. Tehohoitotyön johtaminen vaatii vahvoja moniammatillisia vuorovaikutustaitoja. Tehohoitotyön kompetenssin ymmärtäminen on välttämätöntä osaamisen kehittämisen, laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi. Tehohoitotyön kompetenssi kehittyy perehdyttämisen, teho-osastolla työskentelyn ja koulutuksen avulla. Hoidon laatua voidaan parantaa kustannustehokkaasti kehittämällä monialaista vuorovaikutusta ja tiimityötä sekä järjestelmällisellä työprosessien tarkastelulla.
Opinnäytetyön tiedon pohjalta tehtiin sairaanhoitajien tehohoitotyön perehdyttämisen kehittämisehdotus, joka esitettiin perehdyttämisryhmän ryhmä päivässä. Perehdyttämistä ehdotetaan kehitettävän toimeksiantajayksikössä asteittain osaamisperustaiseksi, tiimipohjaista oppimista ja arviointia hyödyntäen. Ehdotetaan valtakunnallista yhteistyötä tehohoitotyön osaamisen kehittämiseksi.