After School Art - Kuvataideopiston kehitysmalli
Kurko, Minna (2021)
Kurko, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521741
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään Lasten- ja nuorten taidekoulua Nuorten taideopistoksi nimeltä After School Art, joka tarjoaa tavoitteellista klassista kuvataidekoulutusta 8–16-vuotiaille koululaisille. Repin-instituutin kuvataidekoulutus toimii Kymenlaakson kesäyliopistolla Kotkassa ja on tämän työn toimeksiantaja. Sen koulutus noudattaa Pietarin Taideakatemian klassisen kuvataiteen kulttuuria ja opetusmenetelmiä.
Kehitysmallissa on huomioitu nuorten taidekoululaisten toiveet sekä kuinka usein he kuvataidetta haluavat harrastaa. Se keskittyy tarpeen täyttämiseen, jossa taidetuntien viikkomäärää korotetaan ikäryhmittäin oppilaille sopivaksi, sekä opetusohjelman muokkausta tavoitteelliseksi, eli tavoitteeseen tähtääväksi toiminnaksi. Tutkimusmenetelminä suoritettiin käyttäjäkyselyt huoltajille sekä nuorille, kuvataiteilijan ja asiantuntijan haastattelut sekä tutkittiin taiteen parissa toimivia tahoja. Tutkimuslähteinä on käytetty Opetushallituksen ja OKM:n materiaaleja, alan kirjallisuutta, sekä erinäisiä kulttuuri- ja taidealan opetukseen liittyviä alustoja ja julkaisuja. Vertailuun on käytetty Opetus- ja kulttuuriministeriön Suomen mallia.
Kehitysmalli syntyi työpajan tuloksena, kun tarve tavoitteelliselle nuorten taidekoulu- tukselle, kunnallisten musiikki- ja urheiluopistojen tapaisena kehittävänä palveluna ilmeni. Kerran viikossa tapahtuva harjoittelu on syventävässä kuvataiteen opetuksessa osoittautunut riittämättömäksi. Piirtämistä ja maalaamista harrastava nuori henkilö huomioidaan After School Art -tunneilla opetussuunnitelmalla, joka mahdollistaa matalalla kynnyksellä asteelta toiselle siirtymisen. Tällä tarkoitetaan johdonmukaista ja kehittävää opetusta, jonka nuori ottaa haltuun jo ennen alalle tähtäävän opiskelun aloittamista.
Opinnäytetyön tulos on kehitysmalli, jonka tavoite on mahdollistaa nuorten taidepainot- teista, tavoitteellista ja useasti toistuvaa harrastustoimintaa alentamalla kynnystä ja joka valmentaa nuoren jatkamaan muun muassa tutkintotason taidealanopintoihin. Sillä on sosiaalisesti yhtenäistävä ja osallistava vaikutus nuoriin tasa-arvon, kuuluvuuden sekä kansainvälisyyden edistämisessä. The Repin Institute is a school of fine arts at the Kymenlaakso Summer University in Kotka and is the client of this Bachelor's Thesis. The school follows the classical art culture of the St. Petersburg Academy of Arts and is inspired by its profound teaching methods. This development model will aid to expand the possibilities of how classical art is taught to young people. New After School Art concept is an extra curriculum activity, which offers classical fine arts education to ages 8–16 up to five days a week, utilising intensive learning methods. Service innovation arose as a result of a workshop session and identified the need for goal-oriented and therefore regular art education for young people, inspired by the intensive council-led municipal music and sports colleges in Finland.
The research methods used include user surveys of parents, young people themselves, interviews with an artist and an expert, and the study/observation of culture and methods of teaching arts publications. Some material is sourced from National Board Of Education files. The Finnish model 2020 by the Ministry of Education and Culture has been used for comparison purposes.
According to the expert opinion, a once per week lesson consisting of in-depth teaching of fine arts has proven to be insufficient. The model proposed is designed for individuals who enjoy drawing and painting, a model that allows them to move freely from one stage to the next with a low threshold. This refers to technically advanced teaching methods, so pupils can learn more in preparation, for example going to art college. When a pupil has been regularly involved in the subject for several years, it is clear that their chances of applying or getting in to study at the place of their choice will increase. In this way, After School Art enables opportunities for lowering the threshold at which a young person will continue to pursue a degree-level art education in the future.
The result is a functional service method that promotes art-focused hobbies and cultural activities for young people in the area. It has a socially cohesive and conducive effect on the promotion of equality, inclusion, and internationalism.
Kehitysmallissa on huomioitu nuorten taidekoululaisten toiveet sekä kuinka usein he kuvataidetta haluavat harrastaa. Se keskittyy tarpeen täyttämiseen, jossa taidetuntien viikkomäärää korotetaan ikäryhmittäin oppilaille sopivaksi, sekä opetusohjelman muokkausta tavoitteelliseksi, eli tavoitteeseen tähtääväksi toiminnaksi. Tutkimusmenetelminä suoritettiin käyttäjäkyselyt huoltajille sekä nuorille, kuvataiteilijan ja asiantuntijan haastattelut sekä tutkittiin taiteen parissa toimivia tahoja. Tutkimuslähteinä on käytetty Opetushallituksen ja OKM:n materiaaleja, alan kirjallisuutta, sekä erinäisiä kulttuuri- ja taidealan opetukseen liittyviä alustoja ja julkaisuja. Vertailuun on käytetty Opetus- ja kulttuuriministeriön Suomen mallia.
Kehitysmalli syntyi työpajan tuloksena, kun tarve tavoitteelliselle nuorten taidekoulu- tukselle, kunnallisten musiikki- ja urheiluopistojen tapaisena kehittävänä palveluna ilmeni. Kerran viikossa tapahtuva harjoittelu on syventävässä kuvataiteen opetuksessa osoittautunut riittämättömäksi. Piirtämistä ja maalaamista harrastava nuori henkilö huomioidaan After School Art -tunneilla opetussuunnitelmalla, joka mahdollistaa matalalla kynnyksellä asteelta toiselle siirtymisen. Tällä tarkoitetaan johdonmukaista ja kehittävää opetusta, jonka nuori ottaa haltuun jo ennen alalle tähtäävän opiskelun aloittamista.
Opinnäytetyön tulos on kehitysmalli, jonka tavoite on mahdollistaa nuorten taidepainot- teista, tavoitteellista ja useasti toistuvaa harrastustoimintaa alentamalla kynnystä ja joka valmentaa nuoren jatkamaan muun muassa tutkintotason taidealanopintoihin. Sillä on sosiaalisesti yhtenäistävä ja osallistava vaikutus nuoriin tasa-arvon, kuuluvuuden sekä kansainvälisyyden edistämisessä.
The research methods used include user surveys of parents, young people themselves, interviews with an artist and an expert, and the study/observation of culture and methods of teaching arts publications. Some material is sourced from National Board Of Education files. The Finnish model 2020 by the Ministry of Education and Culture has been used for comparison purposes.
According to the expert opinion, a once per week lesson consisting of in-depth teaching of fine arts has proven to be insufficient. The model proposed is designed for individuals who enjoy drawing and painting, a model that allows them to move freely from one stage to the next with a low threshold. This refers to technically advanced teaching methods, so pupils can learn more in preparation, for example going to art college. When a pupil has been regularly involved in the subject for several years, it is clear that their chances of applying or getting in to study at the place of their choice will increase. In this way, After School Art enables opportunities for lowering the threshold at which a young person will continue to pursue a degree-level art education in the future.
The result is a functional service method that promotes art-focused hobbies and cultural activities for young people in the area. It has a socially cohesive and conducive effect on the promotion of equality, inclusion, and internationalism.