SOSIAALINEN MEDIA - UHKA VAI MAHDOLLISUUS? Sosiaalisen median käyttöönotto psykiatria- ja päihdehoitotyössä- integroiva kirjallisuuskatsaus
Snell, Heidi (2021)
Snell, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521767
Tiivistelmä
Tarkoituksena opinnäytetyössä on kuvata sosiaalisen median käyttöönottoa psykiatria- ja päihdepalveluissa sekä siihen liittyviä tekijöitä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta sosiaalisen median käyttöönoton hyödyistä, mahdollisuuksista, ongelmista ja uhasta. Tutkimus tehtiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin seuraavista sähköisistä tietokannoista: PubMed, Terveysportti, Google Scholar, CINAHL ja Medic. Tässä opinnäyte-työssä käytettiin kymmentä tutkimusartikkelia.
Sosiaalinen media näkyy päivittäin ihmisen arjessa. Sosiaalisesta mediasta haetaan neuvoa ja tukea elämän eri ongelmissa. Sitä käytetään myös etsittäessä palveluita, tietoa ja arvosteluja. Osa hoitoalan järjestöistä onkin hyödyntänyt sosiaalisen median kanavia omassa viestinnässään ja siirtänyt osaa varhaisista puuttumisista, neuvontapalveluista sekä omaseurannasta sosiaalisen median alustoille. Osa hoitoalan järjestöistä kuitenkin vierastaa edelleen sosiaalisen median käyttöä omissa organisaatioissaan. Mahdollisten uhkien koetaan olevan suuremmat kuin sosiaalisesta mediasta saatavat hyödyt.
Tulosten mukaan sosiaalisen median käytöstä on usein hyötyä juuri asiakkaiden tavoittamisessa ja matalan kynnyksen tuenannossa. Ammattilainen tarvitsee tarpeeksi tietoa, koulutusta sekä ymmärrystä siitä, miten sosiaalinen media toimii. Jos tietoa ja ymmärrystä ei ole, sosiaalisen median käyttäminen muuttuu nopeasti mahdollisuudesta uhaksi esimerkiksi potilas turvallisuuden vaarantumisena. Terveysalan ammattilaisen tulee ymmärtää eettiset tekijät käyttäessään sosiaalista mediaa viestinnässä osana asiakastyötä mielenterveys- ja päihdesairaanhoidossa Suomessa.
Sosiaalinen media näkyy päivittäin ihmisen arjessa. Sosiaalisesta mediasta haetaan neuvoa ja tukea elämän eri ongelmissa. Sitä käytetään myös etsittäessä palveluita, tietoa ja arvosteluja. Osa hoitoalan järjestöistä onkin hyödyntänyt sosiaalisen median kanavia omassa viestinnässään ja siirtänyt osaa varhaisista puuttumisista, neuvontapalveluista sekä omaseurannasta sosiaalisen median alustoille. Osa hoitoalan järjestöistä kuitenkin vierastaa edelleen sosiaalisen median käyttöä omissa organisaatioissaan. Mahdollisten uhkien koetaan olevan suuremmat kuin sosiaalisesta mediasta saatavat hyödyt.
Tulosten mukaan sosiaalisen median käytöstä on usein hyötyä juuri asiakkaiden tavoittamisessa ja matalan kynnyksen tuenannossa. Ammattilainen tarvitsee tarpeeksi tietoa, koulutusta sekä ymmärrystä siitä, miten sosiaalinen media toimii. Jos tietoa ja ymmärrystä ei ole, sosiaalisen median käyttäminen muuttuu nopeasti mahdollisuudesta uhaksi esimerkiksi potilas turvallisuuden vaarantumisena. Terveysalan ammattilaisen tulee ymmärtää eettiset tekijät käyttäessään sosiaalista mediaa viestinnässä osana asiakastyötä mielenterveys- ja päihdesairaanhoidossa Suomessa.