Ujon lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa: kirjallisuuskatsaus
Vesterinen, Maria (2021)
Vesterinen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112220956
Tiivistelmä
Maria Vesterinen
Ujon lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa -kirjallisuuskatsaus
34 sivua, yksi liite.
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ujon lapsen kohtaamiseen keskittyvä kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimustietoa tarkastellaan ujon lapsen tunnistamisen sekä tukemisen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä olivat:1) Miten lapsen ujous näyttäytyy päiväkodin lapsiryhmässä? 2) Miten varhaiskasvatuksen ammattilainen voi työssään edesauttaa ujon lapsen sopeutumista ryhmään?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin tietokantahakuja tehden ennalta määrättyjen kriteerien avulla. Lopullinen aineisto koostui 11 eri tutkimusartikkelista, joita analysoitiin teemoittelun keinoin. Aineistosta esiin nousseet teemat olivat: Ujous riskitekijänä, ujouden tunnistaminen ja varhainen puuttuminen, vertaisryhmän merkitys sekä käytännön tukimuodot.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että ujouteen liitetään usein negatiivisia mielikuvia, tai siihen suhtaudutaan mahdollisena riskitekijänä lapsen kehitykselle. Tutkimukset korostavat varhaisen puuttumisen merkitystä sillä perusteella, että varhaiskasvatusaika on usein otollista aikaa sosiaalisten taitojen oppimiseen sekä myönteisten vertaisryhmäkokemusten muodostumiseen. Ujo lapsi tarvitsee sensitiivisen aikuisen apua vuorovaikutukseen liittymisessä silloin, kun hän haluaisi ottaa osaa yhteiseen tekemiseen, mutta sosiaaliseen kontaktiin liittyvä pelko saa hänet epäröimään. Erilaisia tapoja tukea ujoa lasta tuossa ratkaisevassa kohdassa on tutkittu, ja niiden käyttämisellä on saatu aikaan myönteisiä tuloksia.
Asiasanat: ujous, sosiaaliset taidot, varhaiskasvatus
Ujon lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa -kirjallisuuskatsaus
34 sivua, yksi liite.
Syksy 2021
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ujon lapsen kohtaamiseen keskittyvä kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimustietoa tarkastellaan ujon lapsen tunnistamisen sekä tukemisen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä olivat:1) Miten lapsen ujous näyttäytyy päiväkodin lapsiryhmässä? 2) Miten varhaiskasvatuksen ammattilainen voi työssään edesauttaa ujon lapsen sopeutumista ryhmään?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin tietokantahakuja tehden ennalta määrättyjen kriteerien avulla. Lopullinen aineisto koostui 11 eri tutkimusartikkelista, joita analysoitiin teemoittelun keinoin. Aineistosta esiin nousseet teemat olivat: Ujous riskitekijänä, ujouden tunnistaminen ja varhainen puuttuminen, vertaisryhmän merkitys sekä käytännön tukimuodot.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että ujouteen liitetään usein negatiivisia mielikuvia, tai siihen suhtaudutaan mahdollisena riskitekijänä lapsen kehitykselle. Tutkimukset korostavat varhaisen puuttumisen merkitystä sillä perusteella, että varhaiskasvatusaika on usein otollista aikaa sosiaalisten taitojen oppimiseen sekä myönteisten vertaisryhmäkokemusten muodostumiseen. Ujo lapsi tarvitsee sensitiivisen aikuisen apua vuorovaikutukseen liittymisessä silloin, kun hän haluaisi ottaa osaa yhteiseen tekemiseen, mutta sosiaaliseen kontaktiin liittyvä pelko saa hänet epäröimään. Erilaisia tapoja tukea ujoa lasta tuossa ratkaisevassa kohdassa on tutkittu, ja niiden käyttämisellä on saatu aikaan myönteisiä tuloksia.
Asiasanat: ujous, sosiaaliset taidot, varhaiskasvatus