Yksinluistelijoiden kokemus autonomian toteutumisesta
Ahola, Alina (2021)
Ahola, Alina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää juniori-ikäisten yksinluistelijoiden kokemuksia autonomian toteutumisesta eli kuulluksi tulemisesta ja mahdollisuudesta vaikuttaa sekä ohjautua omaan toimintaan. Tavoitteena oli kehittää suomalaista taitoluistelun valmennusosaamista tuottamalla tietoa luistelijoiden kokemasta autonomian tunteen toteutumisesta. Tavoitteen avulla voidaan suunnata taitoluistelun valmennusta enemmän luistelijakeskeiseen suuntaan ja näin luoda motivoiva, turvallinen ja hyvinvoiva harjoitusilmapiiri.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, mutta se sisälsi piirteitä myös laadullisesta tutkimusmenetelmästä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella keväällä 2021. Kyselytutkimus lähetettiin Kansallisen ja SM-junioritason yksinluistelijoille, johon vastasi 59 luistelijaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että pääosin Kansallisen ja SM-junioritason yksinluistelijat kokevat autonomiaa. Autonomian tunnetta erityisesti tuki kokemus itseohjautuvuudesta. Suurin osa vastaajista kokee myös, että he saavat mahdollisuuden esittää mielipiteensä, heitä kuunnellaan sekä heille tarjotaan valintoja ja vastuuta harjoitteluun liittyen. Autonomian tunnetta heikensi syyllisyyden kokemukset omasta tekemisestä harjoituksissa ja kilpailuissa sekä puutteellinen vuorovaikutus valmentajan kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta suomalaisen taitoluistelun valmennuskulttuurin olevan pääasiassa motivaatiota edistävää luistelijakeskeistä toimintaa. Luistelijoiden kokemuksien perusteella autonomiaa tukevassa valmentajien toiminnassa näyttää kuitenkin olevan eroavaisuuksia. The purpose of this thesis was to find out the experiences of junior-aged figure skater’s fruition of autonomy so being heard and the opportunity to influence and be guided in one’s own activities. The aim of the thesis was to develop Finnish coaching culture by sharing information about the fruition of the autonomy of figure skaters. The aim was to develop figure skating coaching more to the athlete-centered direction and thus to create a motivational, safe and well-being training environment.
The research method of this study was quantitative which contained also features of the qualitative research method. The data was collected with a semi-structured questionnaire in spring 2021. The survey was sent to National and Finnish Championship junior level figure skaters. A total amount of 59 figure skaters participated in the research.
The results showed that mainly National and Finnish Championship junior level figure skaters experience autonomy. The experience of self-direction was supported in especially the sense of autonomy. Most answerers also feel that they are given the opportunity to express their opinions, they are listened to and they are offered choices and responsibilities related to the training. The experiences of guilt from one’s own actions in practice and competitions and lack of interaction with the coach weakened the sense of autonomy.
In conclusion, the Finnish figure skating coaching is mainly a skater-centric activity that supports motivation. However, based on the experience of skaters there seems to be a division in the work of coaches that support autonomy.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, mutta se sisälsi piirteitä myös laadullisesta tutkimusmenetelmästä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella keväällä 2021. Kyselytutkimus lähetettiin Kansallisen ja SM-junioritason yksinluistelijoille, johon vastasi 59 luistelijaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että pääosin Kansallisen ja SM-junioritason yksinluistelijat kokevat autonomiaa. Autonomian tunnetta erityisesti tuki kokemus itseohjautuvuudesta. Suurin osa vastaajista kokee myös, että he saavat mahdollisuuden esittää mielipiteensä, heitä kuunnellaan sekä heille tarjotaan valintoja ja vastuuta harjoitteluun liittyen. Autonomian tunnetta heikensi syyllisyyden kokemukset omasta tekemisestä harjoituksissa ja kilpailuissa sekä puutteellinen vuorovaikutus valmentajan kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta suomalaisen taitoluistelun valmennuskulttuurin olevan pääasiassa motivaatiota edistävää luistelijakeskeistä toimintaa. Luistelijoiden kokemuksien perusteella autonomiaa tukevassa valmentajien toiminnassa näyttää kuitenkin olevan eroavaisuuksia.
The research method of this study was quantitative which contained also features of the qualitative research method. The data was collected with a semi-structured questionnaire in spring 2021. The survey was sent to National and Finnish Championship junior level figure skaters. A total amount of 59 figure skaters participated in the research.
The results showed that mainly National and Finnish Championship junior level figure skaters experience autonomy. The experience of self-direction was supported in especially the sense of autonomy. Most answerers also feel that they are given the opportunity to express their opinions, they are listened to and they are offered choices and responsibilities related to the training. The experiences of guilt from one’s own actions in practice and competitions and lack of interaction with the coach weakened the sense of autonomy.
In conclusion, the Finnish figure skating coaching is mainly a skater-centric activity that supports motivation. However, based on the experience of skaters there seems to be a division in the work of coaches that support autonomy.