Asumispalveluyksikön asukkaiden ja työryhmän kehittämistarpeet sosiaali- ja verkostotyössä
Lempinen, Ville (2021)
Lempinen, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920755
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Sininauha Oy:n Ruusulankadun asumisyksikön asukkaiden ja työryhmän kokemuksia sosiaalipalveluiden laadusta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sosiaalipalveluita asumisyksikön asukkaat käyttävät, vastaavatko ne tuen tarpeisiin ja, kuinka niitä voisi kehittää tavoitettavammiksi ja asiakaskeskeisemmiksi.
Työelämäyhteistyötahona toimi Sininauha Oy:n Ruusulankadun asumisyksikkö, joka tuottaa tuetun asumisen palveluita Helsingin kaupungin ostopalveluna päihde- ja mielenterveysongelmaisille täysi-ikäisille helsinkiläisille. Asumisyksikkö toimii asunto ensin -periaatteella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa ja näkökulmia asumisyksikön ja kunnan välisen yhteistyön ja käytäntöjen kehittämiseksi.
Aineistonkeruunmenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto kerättiin kesän 2021 aikana. Haastateltavat asukkaat valikoituivat satunnaisesti yksikön henkilökunnan avustuksella ja työntekijöiden haastattelut sovittiin suoraan heidän kanssaan. Opinnäytetyötä varten toteutettiin yhteensä kuuden asukkaan ja kolmen työntekijän haastattelut. Sisällönanalyysin menetelmänä toimi aineiston teemoittelu.
Tuloksia tarkasteltiin yksikön asukkaiden ja henkilökunnan palvelujärjestelmän tuntemuksen, palveluiden laadun ja palveluiden kohdentamisen näkökulmista. Aineiston perusteella puutteita on palvelujärjestelmän tuntemuksessa sekä palvelukokonaisuuksien rakentamisessa. Aineiston perusteella asukkaita kohdellaan eriarvoisesti palvelujärjestelmässä. sosiaalipalveluiden saatavuuden suhteen, mutta toisaalta myös yksikköön jalkautuva sosiaalitoimen päivystystoiminta esimerkkinä toimiviksi koetuista käytännöistä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää asumisyksikössä tai vastaavassa työympäristössä työn kehittämiseen.
Asiasanat: asunnottomuus, asunto ensin, tuettu asuminen, sosiaalityö
Työelämäyhteistyötahona toimi Sininauha Oy:n Ruusulankadun asumisyksikkö, joka tuottaa tuetun asumisen palveluita Helsingin kaupungin ostopalveluna päihde- ja mielenterveysongelmaisille täysi-ikäisille helsinkiläisille. Asumisyksikkö toimii asunto ensin -periaatteella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa ja näkökulmia asumisyksikön ja kunnan välisen yhteistyön ja käytäntöjen kehittämiseksi.
Aineistonkeruunmenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto kerättiin kesän 2021 aikana. Haastateltavat asukkaat valikoituivat satunnaisesti yksikön henkilökunnan avustuksella ja työntekijöiden haastattelut sovittiin suoraan heidän kanssaan. Opinnäytetyötä varten toteutettiin yhteensä kuuden asukkaan ja kolmen työntekijän haastattelut. Sisällönanalyysin menetelmänä toimi aineiston teemoittelu.
Tuloksia tarkasteltiin yksikön asukkaiden ja henkilökunnan palvelujärjestelmän tuntemuksen, palveluiden laadun ja palveluiden kohdentamisen näkökulmista. Aineiston perusteella puutteita on palvelujärjestelmän tuntemuksessa sekä palvelukokonaisuuksien rakentamisessa. Aineiston perusteella asukkaita kohdellaan eriarvoisesti palvelujärjestelmässä. sosiaalipalveluiden saatavuuden suhteen, mutta toisaalta myös yksikköön jalkautuva sosiaalitoimen päivystystoiminta esimerkkinä toimiviksi koetuista käytännöistä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää asumisyksikössä tai vastaavassa työympäristössä työn kehittämiseen.
Asiasanat: asunnottomuus, asunto ensin, tuettu asuminen, sosiaalityö