Cafe Nappaa : yritystoiminnan onnistumisen arviointi
Kumpulainen, Nella; Marjamäki, Jenni; Stepanova, Tarja-Katariina (2021)
Kumpulainen, Nella
Marjamäki, Jenni
Stepanova, Tarja-Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521596
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kirjoittajien oman kahvilayrityksen Cafe Nappaa -liiketoiminnan harjoittamisessa onnistuttiin kesäkauden aikana ja miten toimintaa voidaan kehittää tulevaisuudessa. Arvioinnin kohteina olivat tuotevalikoiman ja työhyvinvoinnin toimivuus sekä yritystoiminnan kannattavuus. Työn tekemistä ohjasivat seuraavat kysymykset: miten tuotekehitys- ja tuotantoprosesseja voidaan kehittää tehokkaammiksi, millainen tuotevalikoima on kahvilavaunukonseptin mukaiselle yritykselle optimaalisin, mikä myyntipaikka oli taloudellisesti kannattavin ja menestyksekkäin sekä miten yrittäjien työhyvinvointi toteutui kesän ajalta.
Tuotekehityksen prosessia arvioitiin hyödyntäen teoriaviitekehystä ja stagegate-mallia. Tuotevalikoiman onnistumista tutkittiin analysoimalla Cafe Nappaan myynti- ja tuoteraporttitietoja sekä tuotteiden heikkouksia ja vahvuuksia Bostonin portfolioanalyysin avulla. Myyntipaikkojen kannattavuutta selvitettiin myös teoriaviitekehyksen, myyntitietojen ja laskelmien avulla. Työhyvinvointia analysoitiin yrittäjien omilla työhyvinvointikuvauksilla ja haastattelulla.
Tuloksien avulla saatiin selville, että Cafe Nappaan tuotevalikoima oli onnistunut ja yrittäjät osasivat tehdä siihen muutoksia tarvittaessa. Liiketoiminta voitiin myös todeta kannattavaksi Suupantorilla ja Tampereen ammattikorkeakoulun pihassa. Molempien myyntipaikkojen myyntikatteet ylittivät 70 prosenttia. Työhyvinvointi toteutui vaihtelevasti, ja siihen vaikutti erityisesti työn määrä, sääolotilat sekä kahvilan menestyminen.
Tuotevalikoiman analyysin johtopäätöksessä todetaan, millaisia tuotteita valikoimassa on kannattavaa pitää ja mitä asioita tehtäisiin eri tavalla. Kannattavan myyntipaikan saavuttamiseksi todettiin vaikuttaneen kustannusten minimoiminen ja myyntien lisääminen sekä sijainti, jossa on vähäistä kilpailua. Työhyvinvoinnin tuloksista selvisi, että yrittäjät nauttivat kesästä ja työstä, vaikka työhyvinvoinnin ei koettukaan toteutuneen täydellisesti. Yritys nähtiin projektina, jolla on selkeä alku ja loppu ja työhön osattiin suhtautua sen mukaisesti.
Tuotekehityksen prosessia arvioitiin hyödyntäen teoriaviitekehystä ja stagegate-mallia. Tuotevalikoiman onnistumista tutkittiin analysoimalla Cafe Nappaan myynti- ja tuoteraporttitietoja sekä tuotteiden heikkouksia ja vahvuuksia Bostonin portfolioanalyysin avulla. Myyntipaikkojen kannattavuutta selvitettiin myös teoriaviitekehyksen, myyntitietojen ja laskelmien avulla. Työhyvinvointia analysoitiin yrittäjien omilla työhyvinvointikuvauksilla ja haastattelulla.
Tuloksien avulla saatiin selville, että Cafe Nappaan tuotevalikoima oli onnistunut ja yrittäjät osasivat tehdä siihen muutoksia tarvittaessa. Liiketoiminta voitiin myös todeta kannattavaksi Suupantorilla ja Tampereen ammattikorkeakoulun pihassa. Molempien myyntipaikkojen myyntikatteet ylittivät 70 prosenttia. Työhyvinvointi toteutui vaihtelevasti, ja siihen vaikutti erityisesti työn määrä, sääolotilat sekä kahvilan menestyminen.
Tuotevalikoiman analyysin johtopäätöksessä todetaan, millaisia tuotteita valikoimassa on kannattavaa pitää ja mitä asioita tehtäisiin eri tavalla. Kannattavan myyntipaikan saavuttamiseksi todettiin vaikuttaneen kustannusten minimoiminen ja myyntien lisääminen sekä sijainti, jossa on vähäistä kilpailua. Työhyvinvoinnin tuloksista selvisi, että yrittäjät nauttivat kesästä ja työstä, vaikka työhyvinvoinnin ei koettukaan toteutuneen täydellisesti. Yritys nähtiin projektina, jolla on selkeä alku ja loppu ja työhön osattiin suhtautua sen mukaisesti.