Keinoja opintojen keskeyttämisen vähentämiseksi: erityisryhmänä maahanmuuttajataustaiset autoalan opiskelijat
Pallari, Jarmo (2021)
Pallari, Jarmo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421492
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää autoalan maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opiskeluun liittyviä haasteita ammattiopettajan näkökulmasta ja pyrkiä löytämään hyviä menetelmiä opiskelujen keskeyttämisen vähentämiseksi.
Opinnäytetyö käsittelee opettamisen pedagogisia vaihtoehtoja sekä niiden haasteita ja kehittämistarpeita koulutuksen parantamiseksi ja loppututkinnon suorittamiseksi. Työ perustuu kokemusperäisiin ja ammattiopettajilta kyselyn avulla saatuihin tietoihin ja näkemyksiin. Tutkimuksen tuloksien pohjalta on tehty kehitys- ja parannusehdotuksia ammatillisen koulutuksen pedagogisten menetelmien ja opetusvalmiuksien laajentamiseen sekä niiden monipuolisempaan ja tehokkaampaan käyttöön. Tavoite on tehdä oppimisesta entistä mielekkäämpää, mielenkiintoisempaa ja valmistumiseen tähtäävää.
Kyselyyn saatujen vastausten perusteella suurimpana vaikeutena maahanmuuttajien opetuksessa nähtiin opiskelijoiden suomen kielen osaamisen puute, oppimisvaikeudet ja oppimiskulttuuri. Hyväksyttyä suomen kielen testiä pidettiin edellytyksenä opiskelujen sujuvaan edistymiseen. Myös suomalainen työ- ja tapakulttuuri katsottiin haasteelliseksi.
Vastausten mukaan henkilökohtainen opetus ja tuki jäi merkittävän pieneksi suurien luokkakokojen vuoksi. Yhteisopettajuus ammattiopettajan ja suomen kielen opettajan kanssa nähtiin hyödyllisenä ja sitä haluttiin lisätä. Kädentaitojen tai sosiaalisten taitojen puutetta ei sitä vastoin koettu haasteellisena. Tutkimuksesta saatua tietoa pystytään hyödyntämään kaikissa autoalan opetusta antavissa oppilaitoksissa ja sitä voidaan soveltaa myös muihin opiskelijaryhmiin.
Opinnäytetyö käsittelee opettamisen pedagogisia vaihtoehtoja sekä niiden haasteita ja kehittämistarpeita koulutuksen parantamiseksi ja loppututkinnon suorittamiseksi. Työ perustuu kokemusperäisiin ja ammattiopettajilta kyselyn avulla saatuihin tietoihin ja näkemyksiin. Tutkimuksen tuloksien pohjalta on tehty kehitys- ja parannusehdotuksia ammatillisen koulutuksen pedagogisten menetelmien ja opetusvalmiuksien laajentamiseen sekä niiden monipuolisempaan ja tehokkaampaan käyttöön. Tavoite on tehdä oppimisesta entistä mielekkäämpää, mielenkiintoisempaa ja valmistumiseen tähtäävää.
Kyselyyn saatujen vastausten perusteella suurimpana vaikeutena maahanmuuttajien opetuksessa nähtiin opiskelijoiden suomen kielen osaamisen puute, oppimisvaikeudet ja oppimiskulttuuri. Hyväksyttyä suomen kielen testiä pidettiin edellytyksenä opiskelujen sujuvaan edistymiseen. Myös suomalainen työ- ja tapakulttuuri katsottiin haasteelliseksi.
Vastausten mukaan henkilökohtainen opetus ja tuki jäi merkittävän pieneksi suurien luokkakokojen vuoksi. Yhteisopettajuus ammattiopettajan ja suomen kielen opettajan kanssa nähtiin hyödyllisenä ja sitä haluttiin lisätä. Kädentaitojen tai sosiaalisten taitojen puutetta ei sitä vastoin koettu haasteellisena. Tutkimuksesta saatua tietoa pystytään hyödyntämään kaikissa autoalan opetusta antavissa oppilaitoksissa ja sitä voidaan soveltaa myös muihin opiskelijaryhmiin.