Apuvälineajokorttikoulutus monialaisen työskentelyn oppimisympäristönä
Kuisma, Johanna (2021)
Lataukset:
Kuisma, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421548
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tavoitteena oli Helsingin kaupungin apuvälinepalvelun lähipalvelumallin jalkauttaminen sen kaikilla tasoilla ja vakiinnuttaminen yhteiseksi tavaksi toimia. Apuvälinepalvelun lähipalvelumalli oli kehitetty “Apuvälinepalveluiden lähitoiminnan kehittäminen asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta vahvistaen” -hankkeen aikana.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli mallintaa, suunnitella ja toteuttaa apuvälineajokorttikoulutus. Apuvälineajokorttikoulutus keskittyi ammattilaisten toimintakyky-, apuväline- ja palveluohjausosaamisen kehittämiseen, apuvälinepalvelun lähipalvelumallin osaamistavoitteiden mukaisesti.
Kehittämisprojektin yhteydessä laadimme strukturoidun kyselylomakkeen ja toteutimme Oman osaamisen itsearviointi -kyselytutkimuksen. Tutkimuksen avulla seurasimme, muuttuiko apuvälineajokorttikoulutukseen osallistuneiden palveluohjaus-, toimintakyky- ja apuvälineosaaminen koulutuksen aikana projektille asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Oman osaamisen itsearviointi -kyselytutkimuksen vastausten keskiarvojen perusteella apuvälineajokorttikoulutukseen osallistuneiden palveluohjaus-, toimintakyky- ja apuvälineosaaminen oli koulutuksen jälkeen parempaa kuin ennen koulutusta eli keskimäärin osallistuneiden osaaminen vahvistui tavoitteiden mukaisesti koulutuksen aikana.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että apuvälinepalvelun monialaisen lähipalvelumallin onnistunut jalkautuminen liittyy jokaisen ammattilaisen osaamiseen yhdessä ja erikseen. Tämän vuoksi Apuvälineajokortin jatkokehittämisessä tulee erityisesti huomioida ne kyselytutkimuksen vastaukset, jotka kertoivat matalasta osaamisen tasosta Apuvälineajokorttikoulutuksen jälkeen. Nämä vastaukset jakautuivat kaikille kolmelle apuvälineajokortin osaamisen osa-alueelle. This thesis is a part of the project “Development of the local assistive device services by strengthening the customer’s involvement and ability to function”. The aim of this project was to implement a local service model.
The purpose of the project was to model, plan and implement the training of the driving licence of assistive device. It consisted of three parts: ability to assess the client’s occupational performance, ability to assess the client’s need of assistive devices and ability to control the client’s assistive device process.
We prepared a structured questionnaire, and we conducted a self-assessment of competence. We used a research to monitor whether the skills of the participants changed during the training in line with objectives.
Based on the averages of the survey responses, the competence of the participants was better after the training than before the training. On average, the competence of the participants strengthened during the training.
Based on the results of the study, the success of the implementation of the local service model of the assistive device service is related to the competence of each professional. This should be taken into account in the further development of the driving licence of assistive device.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli mallintaa, suunnitella ja toteuttaa apuvälineajokorttikoulutus. Apuvälineajokorttikoulutus keskittyi ammattilaisten toimintakyky-, apuväline- ja palveluohjausosaamisen kehittämiseen, apuvälinepalvelun lähipalvelumallin osaamistavoitteiden mukaisesti.
Kehittämisprojektin yhteydessä laadimme strukturoidun kyselylomakkeen ja toteutimme Oman osaamisen itsearviointi -kyselytutkimuksen. Tutkimuksen avulla seurasimme, muuttuiko apuvälineajokorttikoulutukseen osallistuneiden palveluohjaus-, toimintakyky- ja apuvälineosaaminen koulutuksen aikana projektille asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Oman osaamisen itsearviointi -kyselytutkimuksen vastausten keskiarvojen perusteella apuvälineajokorttikoulutukseen osallistuneiden palveluohjaus-, toimintakyky- ja apuvälineosaaminen oli koulutuksen jälkeen parempaa kuin ennen koulutusta eli keskimäärin osallistuneiden osaaminen vahvistui tavoitteiden mukaisesti koulutuksen aikana.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että apuvälinepalvelun monialaisen lähipalvelumallin onnistunut jalkautuminen liittyy jokaisen ammattilaisen osaamiseen yhdessä ja erikseen. Tämän vuoksi Apuvälineajokortin jatkokehittämisessä tulee erityisesti huomioida ne kyselytutkimuksen vastaukset, jotka kertoivat matalasta osaamisen tasosta Apuvälineajokorttikoulutuksen jälkeen. Nämä vastaukset jakautuivat kaikille kolmelle apuvälineajokortin osaamisen osa-alueelle.
The purpose of the project was to model, plan and implement the training of the driving licence of assistive device. It consisted of three parts: ability to assess the client’s occupational performance, ability to assess the client’s need of assistive devices and ability to control the client’s assistive device process.
We prepared a structured questionnaire, and we conducted a self-assessment of competence. We used a research to monitor whether the skills of the participants changed during the training in line with objectives.
Based on the averages of the survey responses, the competence of the participants was better after the training than before the training. On average, the competence of the participants strengthened during the training.
Based on the results of the study, the success of the implementation of the local service model of the assistive device service is related to the competence of each professional. This should be taken into account in the further development of the driving licence of assistive device.