Kehitysvammaisten ja neuropsykiatristen lasten ja nuorten lääkehoito-opas
Ekin, Tanja; Vallineva-Herlin, Jonna (2021)
Lataukset:
Ekin, Tanja
Vallineva-Herlin, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120880
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehitysvammaisten ja neuropsykiatristen lasten ja nuorten lääkehoito-opas, joka on toteutettu yhteistyössä Diakonissalaitoksen Rinnekodin kasvunkoti Onnin kanssa. Kasvunkoti Onnissa hoidetaan sijoitettuja lapsia ja nuoria, joilla on kehitysvammaan ja/tai neuropsykiatrisiin häiriöihin liittyvä diagnoosi. Toinen meistä opinnäytetyöntekijöistä työskentelee Kasvunkoti Onnissa. Kun hän aloitti työyksikössä työt, olisi hän kaivannut jonkinlaista opasta kyseisen potilasryhmän lääkehoidosta perehtymisen ja myöhemmin perehdyttämisen tueksi. Oppaan tavoitteena on lisätä tietoa turvallisen lääkehoidon toteuttamisesta. Opasta voidaan käyttää myös osana lääkehoidon perehdytyksessä uusille työntekijöille sekä opiskelijoille.
Työyksikön kanssa käydyssä alkukartoituksessa käytiin läpi tarpeita liittyen oppaaseen. Oppaaseen sisällytettiin tietoa lääkehoitoon liittyvästä lainsäädännöstä ja suosituksista, työnantajan sekä eri ammattiryhmien työntekijöiden velvollisuuksista sekä oikeuksista, lääkehoidon turvallisuudesta, potilasryhmään liittyvän lääkehoidon erityispiirteistä, lääkkeiden käyttöön liittyvistä asioista, potilasohjauksesta sekä ongelmatilanteissa toimimisesta. Kyseisen potilasryhmän lääkehoidon erityispiirteisiin haettiin näyttöön perustuvaa tietoa niin kotimaisista kuin kansainvälisistä lähteistä. Oppaan toteuttamisessa hyödynnettiin tietoa hyvän oppaan kriteereistä.
Oppaan ensimmäisen version tarpeisiin toteutettiin palautekysely työyksikön työntekijöille, jonka perusteella arvioitiin oppaan toimivuutta. Palautekysely sisälsi sekä arvoasteikkokysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Opasta muutettiin palautekyselyn vastausten perusteella vastaamaan paremmin työyksikön työntekijöiden tarpeita. Oppaan lopullisesta versiosta tulostettiin paperiversio työyksikön työntekijöiden, sijaisten sekä opiskelijoiden tarpeisiin. Lisäksi toteutettiin sähköinen versio, jota työntekijät voivat päivittää tarvittaessa.
Palautekyselyn vastausten perusteella opas oli selkeä, huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty. Sisältö eteni loogisesti, asiasisällöt olivat tiiviisti ja ymmärrettävästi esitetty. Palautteiden perusteella koettiin, että opas tulee toimimaan hyvin uusien työntekijöiden sekä opiskelijoiden lääkehoidon perehdytyksessä työyksikön tarpeiden mukaisesti. Vanhoille työntekijöille oli oppaasta myös hyötyä. The purpose of this development-oriented thesis was to implement a pharmacotherapy guide for children and adolescents with developmental disabilities and neuropsychiatry, which has been implemented in collaboration with the Diaconia Institute's Rinnekoti Kasvunkoti Onni. Kasvunkoti Onni is a foster care place for children and young people with a diagnosis of developmental disability and / or neuropsychiatric disorders. The topic of the thesis arose from the needs of Kasvunkoti Onni to create a guide to safe pharmacotherapy that could be used in the work of the unit's pharmacotherapy employees. It aims to increase knowledge about the implementation of safe pharmacotherapy. The guide can also be used as part of introducing pharmacotherapy to new employees as well as students.
The guide included information on legislation and recommendations related to pharmacotherapy, the responsibilities and rights of the employer and employees of various professional groups, the safety of pharmacotherapy, the specifics of medication related to the patient group, issues related to medication use, patient guidance and problem response. Evidence-based information was sought from both domestic and foreign sources on the specifics of pharmacotherapy for this group of patients. Information on the criteria of a good guide was used in the implementation of the guide.
Needs for the first version of the guide, a feedback survey was conducted for the employees of the work unit. Based on the responses to the feedback survey, the guide was amended to better meet the needs of the work unit's employees. A paper version of the final version of the guide was printed for use by employees, deputies and students of the work unit. In addition, an electronic version was implemented that employees can update as needed. Based on the responses to the feedback survey, the guide was clear, carefully planned and finalized. The content proceeded logically, the content was concise and comprehensible. Based on the feedback, it was felt that the guide would work well in familiarizing new employees and students with pharmacotherapy in accordance with the needs of the work unit. Old employees also benefited from the guide.
Työyksikön kanssa käydyssä alkukartoituksessa käytiin läpi tarpeita liittyen oppaaseen. Oppaaseen sisällytettiin tietoa lääkehoitoon liittyvästä lainsäädännöstä ja suosituksista, työnantajan sekä eri ammattiryhmien työntekijöiden velvollisuuksista sekä oikeuksista, lääkehoidon turvallisuudesta, potilasryhmään liittyvän lääkehoidon erityispiirteistä, lääkkeiden käyttöön liittyvistä asioista, potilasohjauksesta sekä ongelmatilanteissa toimimisesta. Kyseisen potilasryhmän lääkehoidon erityispiirteisiin haettiin näyttöön perustuvaa tietoa niin kotimaisista kuin kansainvälisistä lähteistä. Oppaan toteuttamisessa hyödynnettiin tietoa hyvän oppaan kriteereistä.
Oppaan ensimmäisen version tarpeisiin toteutettiin palautekysely työyksikön työntekijöille, jonka perusteella arvioitiin oppaan toimivuutta. Palautekysely sisälsi sekä arvoasteikkokysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Opasta muutettiin palautekyselyn vastausten perusteella vastaamaan paremmin työyksikön työntekijöiden tarpeita. Oppaan lopullisesta versiosta tulostettiin paperiversio työyksikön työntekijöiden, sijaisten sekä opiskelijoiden tarpeisiin. Lisäksi toteutettiin sähköinen versio, jota työntekijät voivat päivittää tarvittaessa.
Palautekyselyn vastausten perusteella opas oli selkeä, huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty. Sisältö eteni loogisesti, asiasisällöt olivat tiiviisti ja ymmärrettävästi esitetty. Palautteiden perusteella koettiin, että opas tulee toimimaan hyvin uusien työntekijöiden sekä opiskelijoiden lääkehoidon perehdytyksessä työyksikön tarpeiden mukaisesti. Vanhoille työntekijöille oli oppaasta myös hyötyä.
The guide included information on legislation and recommendations related to pharmacotherapy, the responsibilities and rights of the employer and employees of various professional groups, the safety of pharmacotherapy, the specifics of medication related to the patient group, issues related to medication use, patient guidance and problem response. Evidence-based information was sought from both domestic and foreign sources on the specifics of pharmacotherapy for this group of patients. Information on the criteria of a good guide was used in the implementation of the guide.
Needs for the first version of the guide, a feedback survey was conducted for the employees of the work unit. Based on the responses to the feedback survey, the guide was amended to better meet the needs of the work unit's employees. A paper version of the final version of the guide was printed for use by employees, deputies and students of the work unit. In addition, an electronic version was implemented that employees can update as needed. Based on the responses to the feedback survey, the guide was clear, carefully planned and finalized. The content proceeded logically, the content was concise and comprehensible. Based on the feedback, it was felt that the guide would work well in familiarizing new employees and students with pharmacotherapy in accordance with the needs of the work unit. Old employees also benefited from the guide.