Tuotelanseerauksen Markkinointisuunnitelma
Koivisto, Jenniina (2021)
Koivisto, Jenniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421464
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kattoturvatuotteita ja sadevesijärjestelmiä valmistavalle Piristeel Oy:lle. Opinnäytetyö tutki markkinoinnin toimenpiteitä lanseerausprosessin aikana ja toimeksiantajayrityksen asiakkaiden mielipiteitä tuotevalikoimasta sekä tuotelanseerauksista. Tutkimuksen tuloksena syntyi tuotelanseerauksen markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys voi toteuttaa tulevia tuotelanseerausprojektejaan.
Tutkimuksen teoria koostuu tuotelanseerauksen, B2B-markkinoinnin ja markkinointisuunnitelman teoriapohjista, joissa käydään läpi lanseerausprosessi, tutkitaan yritysmarkkinoinnin viestintää ja esitellään tuotelanseerauksen markkinointisuunnitelman vaiheet. Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla toimeksiantajayrityksen asiakkailta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksen asiakkaat ovat tyytyväisiä tuotelanseerauksien sykliin, tiedotuskanaviin ja tuotteiden laatuun. Tuotteiden hintaluokan kohtuullisuudesta ilmeni eriäviä mielipiteitä sekä hinnan vaikutuksesta ostopäätökseen. Teoriaosuudesta selvisi, että markkinoinnillisia toimenpiteitä tuotelanseerausprosessin aikana ovat markkina-analyysin kartoittaminen, sisältöstrategian suunnitteleminen, markkinointiviestinnän luominen ja tuloksien seuranta.
Tutkimuksen teoria koostuu tuotelanseerauksen, B2B-markkinoinnin ja markkinointisuunnitelman teoriapohjista, joissa käydään läpi lanseerausprosessi, tutkitaan yritysmarkkinoinnin viestintää ja esitellään tuotelanseerauksen markkinointisuunnitelman vaiheet. Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla toimeksiantajayrityksen asiakkailta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksen asiakkaat ovat tyytyväisiä tuotelanseerauksien sykliin, tiedotuskanaviin ja tuotteiden laatuun. Tuotteiden hintaluokan kohtuullisuudesta ilmeni eriäviä mielipiteitä sekä hinnan vaikutuksesta ostopäätökseen. Teoriaosuudesta selvisi, että markkinoinnillisia toimenpiteitä tuotelanseerausprosessin aikana ovat markkina-analyysin kartoittaminen, sisältöstrategian suunnitteleminen, markkinointiviestinnän luominen ja tuloksien seuranta.