Saavuttavampaa ja yhdenvertaisempaa paikallisuutisointia kehittämässä
Saarto, Kai (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saarto, Kai
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112020781
Tiivistelmä
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) on velvoittanut viranomaiset tekemään julkisista verkko- ja mobiilipalveluistaan saavutettavuusdirektiivin mukaiseksi. Mahdollisimman monen tulee voida saavuttaa tämä sisältö vammasta tai rajoituksesta huolimatta. Saavutettavuus lisää yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Lehdistö ei kuulu saavutettavuuslain piiriin, mutta saavutettavampa journalismi palvelee niin yhteiskuntaa, kuin myös lisää lehden vaikuttavuutta.
Raisiolainen, Seutusanomat-lehtiperheen paikallislehtiä julkaiseva ML-Mediat Oy kehitti painettuja ja verkkojulkaisujaan saavutettavammaksi vuosina 2020–2021 ELY-keskuksen rahoittaman Saavutettavuudella suuremmaksi -hankkeen kautta. Lehdelle tehtiin selkokielinen uutisliite ja sen verkkosivut tehtiin saavutettavimmiksi.
Opinnäytetyö käsittelee lehden henkilökunnalle tehtyä saavutettavuusopasta. Se kokoaa hankkeen aikana saatuja oppeja selkokielisyydestä ja saavutettavuudesta yhteen, jotta osaaminen aiheesta ei katoa ML-Medioilta ja henkilökunta voi myös kouluttaa muita paikallislehtiä saavutettavuuden parantamisesta paikallislehtitasolla.
Kehitystyössä käytettiin menetelminä haastatteluja ja benchmarkingia. Lehden toimituksen sähköpostihaastattelujen pohjalta saatiin palautetta, jolla opasta kehitettiin edelleen.
Benchmarkingissa tutkittiin miten muut suomalaiset selkokieliset mediat ovat lisänneet saavutettavuuttaan. Vertailukohteina olivat Ylen selkouutiset, Selkosanomat ja Leija-lehti.
Tuloksena syntynyt saavutettavuusopas sisältää ohjeistusta selkokielisen lehtiuutisen suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä verkkosivuille tehtävistä teknisistä ratkaisuista. Se on jatkossa hyödyllinen myös muille suomalaisille paikallislehdille, jotka haluavat tehdä työtä oman saavutettavuutensa parantamisessa.
ML-Mediat oyn uuden osaamisen ansiosta Turun seudun maahanmuuttajat ja näkövammaiset saavat monipuolisempia uutislähteitä ja paremmin tietoa tärkeistä ajankohtaisista aiheista. Tämä lisää heidän osallisuuden kokemustaan sekä yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksiaan. ML-Mediat säilyttää oppaan ansiosta osaamistaan saavuttaa yllä mainitut kohderyhmät myös jatkossa. The Act on the Provision of Digital Services (306/2019) has obliged public authorities to bring their public online and mobile services in line with the EU Web Accessibility Directive (2016/2102). As many people as possible should be able to access online content despite their disability or limitation. Accessibility increases equality in society. The press is not covered by the Act, but accessible journalism serves society as well as increases journalistic impact.
In 2020–2021, ML-Mediat Oy/Ltd., publisher of the Seutusanomat family of newspapers, based in Raisio, South-Western Finland, developed its printed and online publications to be more accessible. A plain language newsletter was made for the newspaper and its website was made more accessible for people with disabilities.
This thesis produced an accessibility guide for the staff of the newspaper. It ties together the lessons learned from the plain language and accessibility project in written form so that expertise on the topic is not lost from ML-Media for example due to changes in personnel.
The methods used in this development work were interview and benchmarking. Based on email interviews with the newspaper's editors, feedback was received to further develop the guide. Benchmarking examined how other Finnish plain language media have increased their accessibility. Those benchmarked were the plain language news of the Finnish national broadcating company Yle, Selkosanomat published by the Finnish Association of Intellectual and Developmental Disabilities, and Leija magazine published by Inclusion Finland KVTL.
The resulting accessibility guide contains instructions on the design and implementation of plain language news, as well as technical solutions for websites. In the future, it will also be useful for other Finnish local newspapers that want to improve their own accessibility.
With the new expertise gained by ML-Mediat Oy, immigrants and persons with visual impairment receive more diverse news and better information on important current topics. This increases their experience of inclusion as well as their opportunities for social influence. The guide will also help ML-Media to retain its ability to reach the above-mentioned target groups in the future.
Raisiolainen, Seutusanomat-lehtiperheen paikallislehtiä julkaiseva ML-Mediat Oy kehitti painettuja ja verkkojulkaisujaan saavutettavammaksi vuosina 2020–2021 ELY-keskuksen rahoittaman Saavutettavuudella suuremmaksi -hankkeen kautta. Lehdelle tehtiin selkokielinen uutisliite ja sen verkkosivut tehtiin saavutettavimmiksi.
Opinnäytetyö käsittelee lehden henkilökunnalle tehtyä saavutettavuusopasta. Se kokoaa hankkeen aikana saatuja oppeja selkokielisyydestä ja saavutettavuudesta yhteen, jotta osaaminen aiheesta ei katoa ML-Medioilta ja henkilökunta voi myös kouluttaa muita paikallislehtiä saavutettavuuden parantamisesta paikallislehtitasolla.
Kehitystyössä käytettiin menetelminä haastatteluja ja benchmarkingia. Lehden toimituksen sähköpostihaastattelujen pohjalta saatiin palautetta, jolla opasta kehitettiin edelleen.
Benchmarkingissa tutkittiin miten muut suomalaiset selkokieliset mediat ovat lisänneet saavutettavuuttaan. Vertailukohteina olivat Ylen selkouutiset, Selkosanomat ja Leija-lehti.
Tuloksena syntynyt saavutettavuusopas sisältää ohjeistusta selkokielisen lehtiuutisen suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä verkkosivuille tehtävistä teknisistä ratkaisuista. Se on jatkossa hyödyllinen myös muille suomalaisille paikallislehdille, jotka haluavat tehdä työtä oman saavutettavuutensa parantamisessa.
ML-Mediat oyn uuden osaamisen ansiosta Turun seudun maahanmuuttajat ja näkövammaiset saavat monipuolisempia uutislähteitä ja paremmin tietoa tärkeistä ajankohtaisista aiheista. Tämä lisää heidän osallisuuden kokemustaan sekä yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksiaan. ML-Mediat säilyttää oppaan ansiosta osaamistaan saavuttaa yllä mainitut kohderyhmät myös jatkossa.
In 2020–2021, ML-Mediat Oy/Ltd., publisher of the Seutusanomat family of newspapers, based in Raisio, South-Western Finland, developed its printed and online publications to be more accessible. A plain language newsletter was made for the newspaper and its website was made more accessible for people with disabilities.
This thesis produced an accessibility guide for the staff of the newspaper. It ties together the lessons learned from the plain language and accessibility project in written form so that expertise on the topic is not lost from ML-Media for example due to changes in personnel.
The methods used in this development work were interview and benchmarking. Based on email interviews with the newspaper's editors, feedback was received to further develop the guide. Benchmarking examined how other Finnish plain language media have increased their accessibility. Those benchmarked were the plain language news of the Finnish national broadcating company Yle, Selkosanomat published by the Finnish Association of Intellectual and Developmental Disabilities, and Leija magazine published by Inclusion Finland KVTL.
The resulting accessibility guide contains instructions on the design and implementation of plain language news, as well as technical solutions for websites. In the future, it will also be useful for other Finnish local newspapers that want to improve their own accessibility.
With the new expertise gained by ML-Mediat Oy, immigrants and persons with visual impairment receive more diverse news and better information on important current topics. This increases their experience of inclusion as well as their opportunities for social influence. The guide will also help ML-Media to retain its ability to reach the above-mentioned target groups in the future.