Markkinointisuunnitelma Tornion etsivä nuorisotyö
Lankila, Taina (2021)
Lankila, Taina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920661
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää markkinointisuunnitelma Tornion etsivälle nuorisotyölle tiedonkulun ja tunnettuuden lisäämiseksi. Tavoitteena oli kehittää markkinointia ja ideoida keinoja tavoittaa nuorten lisäksi vanhemmat sekä muut nuorten kanssa toimivat ihmiset ja tahot, jotta nuoret saataisiin ohjattua palvelun piiriin varhaisen tuen vaiheessa. Markkinointisuunnitelman laatimisessa oli huomioitava se, että etsivä nuorisotyö on kunnan järjestämää palvelua ja voittoa tavoittelematonta toimintaa, minkä lisäksi suunnitelman laatimiseen vaikuttivat käytettävissä olevat resurssit. Markkinointisuunnitelman on tarkoitus toimia mallina ja ohjeistuksena markkinoinnin eri osa-alueiden huomioinnissa ja tuloksien tarkastelussa sekä antaa ideoita ja työkaluja markkinoinnin toteuttamiseen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta eli markkinointisuunnitelmasta. Teoriaosuudessa perehdyttiin tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmiin sekä markkinointisuunnitelman suunnitteluun ja laatimiseen liittyviin seikkoihin. Teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia kunnan tarjoaman nonprofit-toiminnan näkökulmasta huomioiden markkinointisuunnitelman mallit, vaadittava taustatyö ja analyysimenetelmät sekä toimintasuunnitelman rakenteet. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä keräten aineistoa teemahaastattelulla ja havainnoimalla sekä tutkimalla olemassa olevaa aineistoa erilaisista dokumentoiduista lähteistä. Toiminnallisen osuuden kannalta merkittävin aineisto saatiin keväällä 2021 suoritetusta Tornion etsivän nuorisotyön työntekijöiden teemahaastattelusta. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää markkinoinnin nykytilanne, tavoitteet sekä käytettävissä olevat resurssit. Nämä loivat pohjan ja rajat markkinointisuunnitelman luomiselle.
Opinnäytetyö auttoi selvittämään etsivän nuorisotyön haasteita sekä löytämään markkinoinnin ja tiedottamisen kehittämiskohteita. Tutkimustulosten perusteella digitaalisen markkinoinnin keinot ovat optimaalisin markkinointitapa näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseksi. Tutkimus toi esille käytössä olevien markkinointikanavien ja markkinoinnin heikkoudet ja vahvuudet. Markkinointisuunnitelma ohjaa huomioimaan esiin tulleet haasteet sekä ohjeistaa ja tukee kehitystyötä. Markkinointisuunnitelmaa voidaan käyttää myös tulevaisuudessa markkinoinnin suunnittelun muistilistana soveltaen ja muokaten sisältöä asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta eli markkinointisuunnitelmasta. Teoriaosuudessa perehdyttiin tutkimus- ja aineistonkeruumenetelmiin sekä markkinointisuunnitelman suunnitteluun ja laatimiseen liittyviin seikkoihin. Teoriaosuudessa käytiin läpi markkinointia kunnan tarjoaman nonprofit-toiminnan näkökulmasta huomioiden markkinointisuunnitelman mallit, vaadittava taustatyö ja analyysimenetelmät sekä toimintasuunnitelman rakenteet. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä keräten aineistoa teemahaastattelulla ja havainnoimalla sekä tutkimalla olemassa olevaa aineistoa erilaisista dokumentoiduista lähteistä. Toiminnallisen osuuden kannalta merkittävin aineisto saatiin keväällä 2021 suoritetusta Tornion etsivän nuorisotyön työntekijöiden teemahaastattelusta. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää markkinoinnin nykytilanne, tavoitteet sekä käytettävissä olevat resurssit. Nämä loivat pohjan ja rajat markkinointisuunnitelman luomiselle.
Opinnäytetyö auttoi selvittämään etsivän nuorisotyön haasteita sekä löytämään markkinoinnin ja tiedottamisen kehittämiskohteita. Tutkimustulosten perusteella digitaalisen markkinoinnin keinot ovat optimaalisin markkinointitapa näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseksi. Tutkimus toi esille käytössä olevien markkinointikanavien ja markkinoinnin heikkoudet ja vahvuudet. Markkinointisuunnitelma ohjaa huomioimaan esiin tulleet haasteet sekä ohjeistaa ja tukee kehitystyötä. Markkinointisuunnitelmaa voidaan käyttää myös tulevaisuudessa markkinoinnin suunnittelun muistilistana soveltaen ja muokaten sisältöä asetettujen tavoitteiden mukaisesti.