User Access Management : UAM-projekti ja sen hyödyt Yritys X:lle
Mattsson, Atte (2021)
Mattsson, Atte
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221073
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin yrityksen käyttöoikeushallinnan kehittämiseen ja sen tuomiin business-hyötyihin. Opinnäytetyön tekijä oli työsuhteessa yrityksessä UAM-projektin aikana. Työ rajattiin koskemaan UAM-projektin vaiheita sekä business-hyötyjä. Business-hyötyjä kuvattiin kohderyhmittäin Service Deskin, paikallisen IT-tiimin sekä käyttäjien osalta. Opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus, jota tuettiin laadullisin tutkimusmenetelmin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin User Access Management (UAM) käsitteenä, käyttötarkoitusta sekä Discretionary Access Control (DAC) pääsynhallintamallia. DAC-malli hyödyntää Access Control List (ACL) pääsynhallinta listoja oikeuksien kanssa.
Käyttöoikeushallinnan kehittäminen tapahtui UAM-Shop projektin avulla. UAM-Shop on yrityksen portaalissa sijaitseva kauppa, josta käyttäjät hankkivat tarvitsemansa oikeudet kansioihin ja järjestelmiin. UAM-Shop avasi käyttäjille itsepalvelun käyttöoikeuksien osalta. Käyttöoikeushallinnan kehittämisen tavoitteena oli vähentää Service Deskin manuaalista työtä automaation avulla. Automatisoinnin tuominen mukaan käyttöoikeuspyyntöjen prosessiin nopeuttaa käyttöoikeuksien saamista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin User Access Management (UAM) käsitteenä, käyttötarkoitusta sekä Discretionary Access Control (DAC) pääsynhallintamallia. DAC-malli hyödyntää Access Control List (ACL) pääsynhallinta listoja oikeuksien kanssa.
Käyttöoikeushallinnan kehittäminen tapahtui UAM-Shop projektin avulla. UAM-Shop on yrityksen portaalissa sijaitseva kauppa, josta käyttäjät hankkivat tarvitsemansa oikeudet kansioihin ja järjestelmiin. UAM-Shop avasi käyttäjille itsepalvelun käyttöoikeuksien osalta. Käyttöoikeushallinnan kehittämisen tavoitteena oli vähentää Service Deskin manuaalista työtä automaation avulla. Automatisoinnin tuominen mukaan käyttöoikeuspyyntöjen prosessiin nopeuttaa käyttöoikeuksien saamista.