Kuvituksia nuorille pelastustaidoista : oppimateriaalikuvitusten suunnittelu NouHätä! -kampanjaan
Talvitie, Julia (2021)
Talvitie, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221066
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni loin sarjan kuvituksia nuorille suunnattuun NouHätä! -pelastustaitokampanjaan. Kampanja on Suomen pelastusalan keskusjärjestön eli SPEKin vuosittain järjestämä kampanja. Sen tarkoituksena on opettaa nuoria ennakoimaan ja estämään vaaratilanteita sekä toimimaan oikein onnettomuustilanteissa.
Työni tutkimuskysymyksenä oli ”Miten luoda toimivaa oppimateriaalikuvitusta pelastustaidoista 14–15-vuotiaille nuorille?”. Tätä kysymystä avasin tutkimalla nuoria kuvittamisen kohderyhmänä sekä määrittelemällä hyvän oppimateriaalikuvituksen piirteitä. Lisäksi käsittelin pääpiirteittäin kuvituksen luomista saavutettavuuden näkökulmasta.
Kuvitukseni tulevat käyttöön kampanjan sähköisiin luentomateriaaleihin, joita hyödynnetään koulujen järjestämässä pelastusopetuksessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä kuvitusta sekä ehdotus esityspohjien visuaalisuudesta. Kuvitukseni ovat informatiivista oppimateriaalikuvitusta, ja niiden tärkein tavoite on tukea oppimista. In my thesis I created a series of illustrations for NouHätä!, a national rescue and fire safety skill campaign aimed at teenagers. The campaign is organized by SPEK, The Finnish National Rescue Association. The campaign’s mission is to teach how to prevent hazardous situations and what to do in the case of an accident.
My work’s research question was ”How to create educational illustrations about rescue and fire safety skills for 14–15-year-olds?” To find information about this topic, I researched teens as a target group. Then I defined characteristics of good educational and accessible illustrations.
The finished illustrations will be used in the campaign’s digital presentation materials, which schools use independently in NouHätä! -lessons. As a result of my thesis four complete illustrations were made and proposals for the presentation templates. My illustrations can be defined as informative educational illustration, and their most important goal is to support learning.
Työni tutkimuskysymyksenä oli ”Miten luoda toimivaa oppimateriaalikuvitusta pelastustaidoista 14–15-vuotiaille nuorille?”. Tätä kysymystä avasin tutkimalla nuoria kuvittamisen kohderyhmänä sekä määrittelemällä hyvän oppimateriaalikuvituksen piirteitä. Lisäksi käsittelin pääpiirteittäin kuvituksen luomista saavutettavuuden näkökulmasta.
Kuvitukseni tulevat käyttöön kampanjan sähköisiin luentomateriaaleihin, joita hyödynnetään koulujen järjestämässä pelastusopetuksessa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä kuvitusta sekä ehdotus esityspohjien visuaalisuudesta. Kuvitukseni ovat informatiivista oppimateriaalikuvitusta, ja niiden tärkein tavoite on tukea oppimista.
My work’s research question was ”How to create educational illustrations about rescue and fire safety skills for 14–15-year-olds?” To find information about this topic, I researched teens as a target group. Then I defined characteristics of good educational and accessible illustrations.
The finished illustrations will be used in the campaign’s digital presentation materials, which schools use independently in NouHätä! -lessons. As a result of my thesis four complete illustrations were made and proposals for the presentation templates. My illustrations can be defined as informative educational illustration, and their most important goal is to support learning.