Tekoäly muuttaa työelämää: pk-yritykset tarvitsevat helposti löydettävää ja räätälöitävää täydennyskoulutusta
Nykyri, Maria (2021)
Nykyri, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920764
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tekoälyn aiheuttamaa työn murrosta ja siitä seuraavaa tarvetta jatkuvalle oppimiselle työelämässä, erityisesti pk-yrityksissä. Tietoperustassa käsiteltiin tekoälyä ja sen aiheuttamaa työn murrosta, muuttuvia osaamistarpeita työmarkkinoilla sekä tarvetta jatkuvalle oppimiselle. Kehittämistehtävänä oli tuottaa tietoa opinnäytetyön toimeksiantajan pilottikoulutusten kehittämiseksi, jotta koulutukset vastaisivat paremmin tekoälyyn liittyviä pk-yritysten jatkuvan oppimisen tarpeita. Tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä suomalaisilla pk-yrityksillä on tekoälyn aiheuttamasta työn murroksesta ja jatkuvasta oppimisesta, sekä mitä tarpeita heillä on osaamisen kehittämiselle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kuuden suomalaisen korkeakoulun yhteistyöhanke LEADBEHA.
Kehittämistehtävä toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto hankittiin teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin touko-kesäkuussa 2021 haastattelemalla yhdeksää pk-yrityksen henkilöstökoulutuksista tai toiminnan kehittämisestä vastaavaa henkilöä. Valtaosa haastatteluun osallistuneista pk-yrityksistä hyödynsi jo nyt tekoälyä palveluissaan ja osan liiketoiminta jopa perustui tekoälyn hyödyntämiseen. Haastattelujen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tuloksien perusteella todettiin, että haastatelluissa pk-yrityksissä ennakoidaan tekoälyn vaikuttavan tulevaisuudessa työskentelyyn, liiketoimintaan, organisaatioon sekä johtamiseen. Jatkuvaan oppimiseen tunnistetaan liittyvän edellytyksiä, hyötyjä ja haasteita sekä työntekijöille että työnantajalle, ja vastuun osaamisen kehittämisestä nähdään jakautuvan heidän välillään. Osaamista hankitaan pk-yrityksiin monipuolisesti eri tavoin. Pk-yritysten tulevaisuuden osaamistarpeet keskittyvät edistyneisiin kognitiivisiin, teknologisiin, sosiaalisiin ja emotionaalisiin taitoihin. Täydennyskoulutusten opintopolkuihin ja -kokonaisuuksiin toivotaan selkeyttä. Lisäksi pk-yritykset pitävät tärkeänä koulutusten helppoa löydettävyyttä verkossa ja koulutusorganisaatioilta toivotaan koulutusten markkinointia suoraan pk-yrityksille. Koulutusten räätälöintimahdollisuudet ja täsmäkoulutukset houkuttelevat ja koulutuksia hankitaan mielellään tutulta koulutusorganisaatiolta. Koulutuksissa nähdään tärkeäksi käytännönläheinen ja tiivis sisältö, lyhyt pituus, joustavat järjestelyt, verkostoitumismahdollisuudet sekä ammattitaitoinen kouluttaja. Koulutuksen muodon suhteen pk-yritykset ovat joustavia. Koulutuksesta on jäätävä pk-yritykselle konkreettista hyötyä ja koulutuksista toivotaan myös jonkinlaista todistusta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella suositellaan, että LEADBEHA-hankkeen koulutuksissa huomioidaan pk-yritysten esiin tuomat osaamistarpeet. Lisäksi suositellaan panostamaan koulutusten viestintään ja markkinointiin verkossa sekä suoraan pk-yrityksille. Koulutusten järjestelyissä on syytä kiinnittää huomiota joustavuuteen sekä koulutusten räätälöintimahdollisuuteen. Kerätty aineisto on suhteellisen suppea, joten saatujen tuloksien ei voida katsoa edustavan pk-yritysten yleistä mielipidettä. Jatkokehittämisessä olisi hyödyllistä tutkia pk-yritysten tekoälyyn liittyviä jatkuvan oppimisen tarpeita laajemmin ja tarkemmin. Mielenkiintoista olisi myös konseptoida eri tavoin pk-yritysten ja korkeakoulujen yhteistyötä jatkuvan oppimisen kehittämisessä.
Kehittämistehtävä toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto hankittiin teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin touko-kesäkuussa 2021 haastattelemalla yhdeksää pk-yrityksen henkilöstökoulutuksista tai toiminnan kehittämisestä vastaavaa henkilöä. Valtaosa haastatteluun osallistuneista pk-yrityksistä hyödynsi jo nyt tekoälyä palveluissaan ja osan liiketoiminta jopa perustui tekoälyn hyödyntämiseen. Haastattelujen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tuloksien perusteella todettiin, että haastatelluissa pk-yrityksissä ennakoidaan tekoälyn vaikuttavan tulevaisuudessa työskentelyyn, liiketoimintaan, organisaatioon sekä johtamiseen. Jatkuvaan oppimiseen tunnistetaan liittyvän edellytyksiä, hyötyjä ja haasteita sekä työntekijöille että työnantajalle, ja vastuun osaamisen kehittämisestä nähdään jakautuvan heidän välillään. Osaamista hankitaan pk-yrityksiin monipuolisesti eri tavoin. Pk-yritysten tulevaisuuden osaamistarpeet keskittyvät edistyneisiin kognitiivisiin, teknologisiin, sosiaalisiin ja emotionaalisiin taitoihin. Täydennyskoulutusten opintopolkuihin ja -kokonaisuuksiin toivotaan selkeyttä. Lisäksi pk-yritykset pitävät tärkeänä koulutusten helppoa löydettävyyttä verkossa ja koulutusorganisaatioilta toivotaan koulutusten markkinointia suoraan pk-yrityksille. Koulutusten räätälöintimahdollisuudet ja täsmäkoulutukset houkuttelevat ja koulutuksia hankitaan mielellään tutulta koulutusorganisaatiolta. Koulutuksissa nähdään tärkeäksi käytännönläheinen ja tiivis sisältö, lyhyt pituus, joustavat järjestelyt, verkostoitumismahdollisuudet sekä ammattitaitoinen kouluttaja. Koulutuksen muodon suhteen pk-yritykset ovat joustavia. Koulutuksesta on jäätävä pk-yritykselle konkreettista hyötyä ja koulutuksista toivotaan myös jonkinlaista todistusta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella suositellaan, että LEADBEHA-hankkeen koulutuksissa huomioidaan pk-yritysten esiin tuomat osaamistarpeet. Lisäksi suositellaan panostamaan koulutusten viestintään ja markkinointiin verkossa sekä suoraan pk-yrityksille. Koulutusten järjestelyissä on syytä kiinnittää huomiota joustavuuteen sekä koulutusten räätälöintimahdollisuuteen. Kerätty aineisto on suhteellisen suppea, joten saatujen tuloksien ei voida katsoa edustavan pk-yritysten yleistä mielipidettä. Jatkokehittämisessä olisi hyödyllistä tutkia pk-yritysten tekoälyyn liittyviä jatkuvan oppimisen tarpeita laajemmin ja tarkemmin. Mielenkiintoista olisi myös konseptoida eri tavoin pk-yritysten ja korkeakoulujen yhteistyötä jatkuvan oppimisen kehittämisessä.