Hyvä mieli - Parempi opettaja: Työssä jaksamisen edistäminen
Lehtonen, Juha (2012)
Lehtonen, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017638
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke lähti kehittymään tekijän omasta mielenkiinnosta ja osaamisesta henkisen hyvinvoinnin ja työssä jaksamisen osa-alueilla. Tämä aihe on aina tärkeä ja taas tällä hetkellä otsikoissa. Näkökulma tässä kehittämishankkeessa oli yksilöstä itsestään lähtevä henkinen hyvinvointi ja sen vaikutus työssä jaksamiseen.
Kehittämishanke oli kolmivaiheinen ja kestoltaan vuoden mittainen. Ensimmäinen vaihe oli kehittämisesitelmä oppilaitoksen kehittämispäivänä vuonna 2011. Tämä kehittämispäivän esitelmä perustui niin kognitiiviseen psykoterapiaan oppeihin, kuin tietoisuustaitoihin. Kognitiivisessa psykoterapiassa tavoitteena on auttaa asiakasta itse oivaltamaan, ymmärtämään omaa kokemusmaailmaansa ja käyttäytymistään ja sitten löytämään keinoja näiden muuttamiseen myös käytännössä. Tietoisuustaito taas on tunne- ja toimintatottumusten säätelyä edistävä hoitosuuntaus, jonka tuloksellisuudesta on tieteelliseen dokumentaatioon perustuvaa näyttöä mm. stressin ja uupumuksen, tietoisuustaidot kehittävät metakognitiivista taitoa löytää sellainen tapa olla suhteessa kehon ja mielen reaktioihin, joka vähentää tarpeetonta kuormittuneisuutta ja koettua emotionaalista kärsimystä.
Toinen vaihe oli oppilaitoksen henkilöstökysely opettajille (N=11). Kyselyn tarkoituksena oli selvittää opettajien ajatuksia, asenteita ja kokemuksia siitä, mikä edistää ja vastaavasti vähentää työssä jaksamista. Tuloksia hyödynnettiin syksyn 2012 kehittämispäivän kehittämisesitystä ja pienryhmätyöskentelyä suunniteltaessa. Lisäksi asian pohtiminen omalta kohdalta voi saada aikaan muutosta parempaan suuntaan.
Kolmas vaihe oli kehittämisesitelmä työssä jaksamisesta kehittämispäivänä vuonna 2012. Tällöin henkilökuntakyselyn tulokset käytiin läpi ja tehtiin työyhteisöä kehittäviä harjoituksia. Muotoiltiin ongelmat positiivisiksi tavoitteiksi, tehtiin havainnollistavia harjoituksia työtoverin arvostuksen tärkeydestä sekä onnistumisen ilosta.
Kehittämishanke oli kolmivaiheinen ja kestoltaan vuoden mittainen. Ensimmäinen vaihe oli kehittämisesitelmä oppilaitoksen kehittämispäivänä vuonna 2011. Tämä kehittämispäivän esitelmä perustui niin kognitiiviseen psykoterapiaan oppeihin, kuin tietoisuustaitoihin. Kognitiivisessa psykoterapiassa tavoitteena on auttaa asiakasta itse oivaltamaan, ymmärtämään omaa kokemusmaailmaansa ja käyttäytymistään ja sitten löytämään keinoja näiden muuttamiseen myös käytännössä. Tietoisuustaito taas on tunne- ja toimintatottumusten säätelyä edistävä hoitosuuntaus, jonka tuloksellisuudesta on tieteelliseen dokumentaatioon perustuvaa näyttöä mm. stressin ja uupumuksen, tietoisuustaidot kehittävät metakognitiivista taitoa löytää sellainen tapa olla suhteessa kehon ja mielen reaktioihin, joka vähentää tarpeetonta kuormittuneisuutta ja koettua emotionaalista kärsimystä.
Toinen vaihe oli oppilaitoksen henkilöstökysely opettajille (N=11). Kyselyn tarkoituksena oli selvittää opettajien ajatuksia, asenteita ja kokemuksia siitä, mikä edistää ja vastaavasti vähentää työssä jaksamista. Tuloksia hyödynnettiin syksyn 2012 kehittämispäivän kehittämisesitystä ja pienryhmätyöskentelyä suunniteltaessa. Lisäksi asian pohtiminen omalta kohdalta voi saada aikaan muutosta parempaan suuntaan.
Kolmas vaihe oli kehittämisesitelmä työssä jaksamisesta kehittämispäivänä vuonna 2012. Tällöin henkilökuntakyselyn tulokset käytiin läpi ja tehtiin työyhteisöä kehittäviä harjoituksia. Muotoiltiin ongelmat positiivisiksi tavoitteiksi, tehtiin havainnollistavia harjoituksia työtoverin arvostuksen tärkeydestä sekä onnistumisen ilosta.