"Pänttää pelaamalla" : lautapeli itseopiskelun tukena tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opiskelussa
Autio, Janne; Korhonen, Lasse; Välisaari, Valtteri (2021)
Autio, Janne
Korhonen, Lasse
Välisaari, Valtteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120830
Tiivistelmä
Ihmiskehon ymmärtäminen pohjautuu anatomian tuntemukseen. Fysioterapeutin yksi ydinosaamisen alueista on tuki- ja liikuntaelimistön anatomian osaaminen, jonka opiskelu alkaa heti koulutuksen alussa. Osalla opiskelijoista ei ole aikaisempaa taustaa kyseisistä opinnoista ja opinnoissa käydään paljon uutta asiaa läpi lyhyessä ajassa.
Pelillistämisellä tarkoitetaan pelimaailmasta tuttujen ominaisuuksien ja toimintamallien integroimista oppimiseen. Lautapelin etuna on pelitilanteessa muodostuva pelaajien vuorovaikutus. Lautapelin pelaaminen sisältää monia ulottuvuuksia, joiden vuoksi se sopii hyvin pedagogiseksi menetelmäksi. Pelien käytöllä oppimisympäristössä pyritään opetuksen tehostamiseen tai kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea fysioterapeuttiopiskelijoiden itsenäistä opiskelua ja parantaa tuki- ja liikuntaelimistön anatomian tuntemusta ja osaamista. Tavoitteena oli kehittää tietovisapohjainen lautapeli fysioterapeuttiopiskelijoille tuki- ja liikuntaelimistön anatomian itseopiskelun tueksi. Lautapeli sisältää kysymyksiä tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta luiden, lihasten ja nivelten osalta. Lautapelistä pyrittiin tekemään helppo ja motivoiva tapa kerrata jo opiskeltuja asioita.
Lautapelin valmista versiota kokeiltiin kahdeksan neljännen vuosikurssin fysioterapeuttiopiskelijan toimesta. Käyttökokeilut suoritettiin kahdessa neljän hengen ryhmässä. Palautetta kerättiin lautapelistä ja sen toimivuudesta tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opiskelussa kirjallisen palautelomakkeen avulla. Käyttökokeiluun osallistuneiden fysioterapeuttiopiskelijoiden palautteen perusteella lautapeli on hauska, mielekäs ja opettavainen.
Pelillistämisellä tarkoitetaan pelimaailmasta tuttujen ominaisuuksien ja toimintamallien integroimista oppimiseen. Lautapelin etuna on pelitilanteessa muodostuva pelaajien vuorovaikutus. Lautapelin pelaaminen sisältää monia ulottuvuuksia, joiden vuoksi se sopii hyvin pedagogiseksi menetelmäksi. Pelien käytöllä oppimisympäristössä pyritään opetuksen tehostamiseen tai kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea fysioterapeuttiopiskelijoiden itsenäistä opiskelua ja parantaa tuki- ja liikuntaelimistön anatomian tuntemusta ja osaamista. Tavoitteena oli kehittää tietovisapohjainen lautapeli fysioterapeuttiopiskelijoille tuki- ja liikuntaelimistön anatomian itseopiskelun tueksi. Lautapeli sisältää kysymyksiä tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta luiden, lihasten ja nivelten osalta. Lautapelistä pyrittiin tekemään helppo ja motivoiva tapa kerrata jo opiskeltuja asioita.
Lautapelin valmista versiota kokeiltiin kahdeksan neljännen vuosikurssin fysioterapeuttiopiskelijan toimesta. Käyttökokeilut suoritettiin kahdessa neljän hengen ryhmässä. Palautetta kerättiin lautapelistä ja sen toimivuudesta tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opiskelussa kirjallisen palautelomakkeen avulla. Käyttökokeiluun osallistuneiden fysioterapeuttiopiskelijoiden palautteen perusteella lautapeli on hauska, mielekäs ja opettavainen.