Pelikahvilan liikeidean kehittäminen
Pulkki, Suvi (2021)
Pulkki, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120869
Tiivistelmä
Pelaaminen on nouseva trendi, jonka suosio on levinnyt maailmalaajuisesti. Pelikahvilat ovat olleet maailmalla toiminnassa jo pidemmän aikaa, mutta nyt ne ovat alkaneet yleistymään myös Suomessa. Pelaamista on harrastettu yleensä vain kotioloissa, mutta pelikahviloiden myötä pelaajien ei tarvitse hankkia kalliita koneita itselleen, vaan he voivat mennä pelikahvilaan pelaamaan ja tutustumaan samanhenkisiin ihmisiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa liikeidean perustamisen lähtökohdista ja suunnitella liikeidea uudenlaiselle pelikahvilalle. Opinnäytetyössä tutkittiin jo olemassa olevia pelikahviloita ja tarkoituksena oli löytää uusi markkinarako sekä tehdä liikeideasta mahdollisimman uniikki, jonka myötä pelikahvila erottuisi kilpailijoista. Teoriaa pyrittiin löytämään useammilla kielillä sekä mahdollisimman monipuolisesti, mutta suurin osa ajankohtaisista lähteistä löytyi helpommin sähköisessä muodossa kuin painettuna kirjallisuutena.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, jonka aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastatteluiden avulla pyrittiin saamaan selville peliyritysten- ja potentiaalisten asiakkaiden näkökulmia koskien pelikahviloiden toimintaa. Haastatteluita tehtiin yhteensä neljä, mistä kaksi oli peliyrityksille ja kaksi potentiaalisille asiakkaille. Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella muokattiin liikeidean ajatusta asiakaslähtöisemmäksi konseptiksi.
Haastatteluiden pohjalta löytyi muutamia tärkeitä huomioita liittyen yrityksen kiinnostavuuteen. Asiakkaat haluavat kokea jotain uutta ja muiden yritysten tarjonnasta poikkeavaa, ja erottuminen muista yrityksistä on tärkeää asiakkaiden mielenkiinnon kannalta. Yritykset pyrkivät tuottamaan asiakkaille uusia kokemuksia ja tapahtumia. Asiakkaiden mielenkiintoa pystytään herättämään esimerkiksi uniikeilla tuotteilla, näyttävillä mainoksilla tai erilaisilla tapahtumilla. Näillä erilaisilla kokemuksilla edesautetaan yrityksen toimintaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa liikeidean perustamisen lähtökohdista ja suunnitella liikeidea uudenlaiselle pelikahvilalle. Opinnäytetyössä tutkittiin jo olemassa olevia pelikahviloita ja tarkoituksena oli löytää uusi markkinarako sekä tehdä liikeideasta mahdollisimman uniikki, jonka myötä pelikahvila erottuisi kilpailijoista. Teoriaa pyrittiin löytämään useammilla kielillä sekä mahdollisimman monipuolisesti, mutta suurin osa ajankohtaisista lähteistä löytyi helpommin sähköisessä muodossa kuin painettuna kirjallisuutena.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimuksella, jonka aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Haastatteluiden avulla pyrittiin saamaan selville peliyritysten- ja potentiaalisten asiakkaiden näkökulmia koskien pelikahviloiden toimintaa. Haastatteluita tehtiin yhteensä neljä, mistä kaksi oli peliyrityksille ja kaksi potentiaalisille asiakkaille. Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella muokattiin liikeidean ajatusta asiakaslähtöisemmäksi konseptiksi.
Haastatteluiden pohjalta löytyi muutamia tärkeitä huomioita liittyen yrityksen kiinnostavuuteen. Asiakkaat haluavat kokea jotain uutta ja muiden yritysten tarjonnasta poikkeavaa, ja erottuminen muista yrityksistä on tärkeää asiakkaiden mielenkiinnon kannalta. Yritykset pyrkivät tuottamaan asiakkaille uusia kokemuksia ja tapahtumia. Asiakkaiden mielenkiintoa pystytään herättämään esimerkiksi uniikeilla tuotteilla, näyttävillä mainoksilla tai erilaisilla tapahtumilla. Näillä erilaisilla kokemuksilla edesautetaan yrityksen toimintaa.