Asiakastyön työtehtävien kohdentuminen ammattiryhmittäin - malli tiedolla johtamisen tueksi Siun soten ikäihmisten tehostettuun palveluasumiseen
Halttunen, Marianne; Heikkinen, Sari-Maarit (2021)
Halttunen, Marianne
Heikkinen, Sari-Maarit
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120896
Tiivistelmä
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012) päivitettiin 1.10.2020, mikä velvoittaa organisaatiot tarkastelemaan välittömän ja välillisen asiakastyön työtehtäviä tehostetussa palveluasumisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää asiakastyön työtehtävien kohdentumista ammattiryhmittäin Siun soten ikäihmisten tehostetussa palveluasumisessa. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää eteläisen ja pohjoisen palvelualueen asiakastyön työtehtävien kohdentumista ammattiryhmittäin sekä laatia malli asiakastyön työtehtävien kohdentumisesta tiedolla johtamisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka kehittämistoiminnassa mukailtiin toimintatutkimuksellista tutkimusstrategiaa. Kehittämistyössä tarkasteltiin Siun soten keräämän asiakastyön sisällön seurannan tuloksia, joiden pohjalta pidettiin lähiesihenkilöille osallistava työpaja. Työpajan jälkeen lähetettiin Webropol-kysely kehittämisideoiden syventämiseksi.
Tuloksista ilmeni eri ammattiryhmien päällekkäisiä asiakastyön työtehtäviä. Välittömän työajan osuutta voitaisiin lisätä kohdentamalla osaaminen ja työtehtävät paremmin vastaamaan koulutusta. Keskeisten tulosten ja kehittämisehdotusten pohjalta laadittiin tiedolla johtamisen tueksi malli asiakastyön työtehtävien kohdentumisesta ammattiryhmittäin ikäihmisten tehostettuun palveluasumiseen. Jatkokehittämistehtävänä voisi tarkastella osallistavassa työpajassa asiakastyötehtävien kohdentumista eri ammattiryhmien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka kehittämistoiminnassa mukailtiin toimintatutkimuksellista tutkimusstrategiaa. Kehittämistyössä tarkasteltiin Siun soten keräämän asiakastyön sisällön seurannan tuloksia, joiden pohjalta pidettiin lähiesihenkilöille osallistava työpaja. Työpajan jälkeen lähetettiin Webropol-kysely kehittämisideoiden syventämiseksi.
Tuloksista ilmeni eri ammattiryhmien päällekkäisiä asiakastyön työtehtäviä. Välittömän työajan osuutta voitaisiin lisätä kohdentamalla osaaminen ja työtehtävät paremmin vastaamaan koulutusta. Keskeisten tulosten ja kehittämisehdotusten pohjalta laadittiin tiedolla johtamisen tueksi malli asiakastyön työtehtävien kohdentumisesta ammattiryhmittäin ikäihmisten tehostettuun palveluasumiseen. Jatkokehittämistehtävänä voisi tarkastella osallistavassa työpajassa asiakastyötehtävien kohdentumista eri ammattiryhmien näkökulmasta.