Puhuvalla kitaralla improvisoiden : Ajatuksia alkeissoitonopetuksen oppimateriaalin tekemisestä
Kohonen, Laura (2012)
Kohonen, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017609
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu tästä kirjallisesta raportista ja tekemästäni Puhuva kitara – improvisointi-ideoita alkeiskitaransoittoon -oppimateriaalista. Kerron raportissa oppimateriaalin tekemiseen vaikuttaneista lähtökohdista, jotka avaavat pedagogisia ajatuksiani oppaan käyttäjälle. Koen, että tekemissäni improvisointiharjoituksissa näkyy erityisesti varhaisiän musiikkikasvatuksen, musiikkiterapian ja kansanmusiikin näkökulmat klassisen kitaransoiton opiskelun ja opettamiskokemukseni lisäksi.
Tarkastelen raportissa oppimateriaalin tekemisprosessiani ja harjoitusten syntyä. Kuvailen myös Puhuva kitara -oppaan sisältöä kitaransoittoteknisestä ja musiikillisten asioiden näkökulmasta katseltuna. Kerron minkälaiset ajatukset sisältyvät improvisointiharjoituksiin, jotta opettajan olisi helpompi huomioida tärkeitä asioita käyttäessään tekemääni oppimateriaalia. Lopuksi kuvailen Puhuva kitara -oppaan käyttökokemuksiani soitto-oppilaideni kanssa ja arvioin valmista työtä.
Toivon, että työni herättäisi alkeiskitaransoittoa opettavia, erityisesti klassisen musiikin puolen opettajia, pohtimaan millaisin eri tavoin he voisivat liittää normaaliin soittotuntisisältöönsä enemmän improvisaatiota. Improvisaation kautta voidaan opettaa monia musiikillisia asioita lapselle mielekkäällä tavalla. Oppilas saa myös keksiä itse ja tuoda itselleen tärkeitä asioita ilmi soittotuntitilanteessa musiikillisin keinoin. Improvisointi-ideoista on varmasti hyötyä myös varhaisiän musiikkikasvattajille.
Tarkastelen raportissa oppimateriaalin tekemisprosessiani ja harjoitusten syntyä. Kuvailen myös Puhuva kitara -oppaan sisältöä kitaransoittoteknisestä ja musiikillisten asioiden näkökulmasta katseltuna. Kerron minkälaiset ajatukset sisältyvät improvisointiharjoituksiin, jotta opettajan olisi helpompi huomioida tärkeitä asioita käyttäessään tekemääni oppimateriaalia. Lopuksi kuvailen Puhuva kitara -oppaan käyttökokemuksiani soitto-oppilaideni kanssa ja arvioin valmista työtä.
Toivon, että työni herättäisi alkeiskitaransoittoa opettavia, erityisesti klassisen musiikin puolen opettajia, pohtimaan millaisin eri tavoin he voisivat liittää normaaliin soittotuntisisältöönsä enemmän improvisaatiota. Improvisaation kautta voidaan opettaa monia musiikillisia asioita lapselle mielekkäällä tavalla. Oppilas saa myös keksiä itse ja tuoda itselleen tärkeitä asioita ilmi soittotuntitilanteessa musiikillisin keinoin. Improvisointi-ideoista on varmasti hyötyä myös varhaisiän musiikkikasvattajille.