Henkistä dieettiä ja hemmottelua : Kuulan ja Obradorsin sävellyksiä sovitettuna kanteleelle, kitaralle ja laululle
Kuntsi, Emma (2012)
Kuntsi, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017580
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni esittelen espanjalaisen Fernando J. Obradorsin ja suomalaisen Toivo Kuulan sävellykset, jotka yhdessä kitaristi Panu Henrikssonin kanssa sovitimme kantele–kitara–laulu-triollemme. Kirjallinen työ pitää sisällään pohdintojani sovitusprosessista ja sovittamisesta kanteleelle kamarimusiikkikokoonpanossa, analyysiä ja nuotit jokaisesta sovittamastamme kappaleesta sekä tallenteen teemakonsertistamme 12. lokakuuta 2012.
Tässä kirjallisessa raportissa pohdin aluksi sovitus-termin määrittelyn hankaluutta, kerron miten ja miksi teimme joitain sovituksellisia ratkaisuja ja kannustan muitakin kanteleen- ja kitaransoittajia tarttumaan sovituksiimme. Seuraavaksi käyn hieman läpi kanteleen historiaa taidesoittimena ja esimerkiksi instrumentin mahdollisuuksia ja haasteita tekniseltä ja soinnilliselta kannalta. Kanteleelle sovittaessa on otettava huomioon sen erityispiirteet, kuten esimerkiksi sen luonnostaan hiljainen sointi. Soittimena kantele on monipuolinen ja sitä voi käyttää kokoonpanosta ja ohjelmistosta riippuen niin perkussiivisena bassosoittimena kuin melodisena solistina tai molempina yhtä aikaa.
Lopuksi kerron jokaisesta yksittäisestä sovittamastamme sävellyksestä. Tässä analyysissä pureudun teoksesta riippuen tulkinnallisiin ja teknisiin asioihin, sovittamisprosessin aikana ilmenneihin haasteisiin ja kerron hieman säveltäjien historiasta sekä tarinoista, jotka syntyivät kappaleiden innoittamina.
Mielestäni onnistuin tavoitteessani kirjoittaa puhtaaksi ja analysoida tekemämme sovitukset sekä niissä tekemämme tulkinnalliset ja tekniset ratkaisut. Näistä sovituksista toivon olevan hyötyä niin uuden ohjelmiston etsijöille kuin sovittamisesta kiinnostuneille.
Tässä kirjallisessa raportissa pohdin aluksi sovitus-termin määrittelyn hankaluutta, kerron miten ja miksi teimme joitain sovituksellisia ratkaisuja ja kannustan muitakin kanteleen- ja kitaransoittajia tarttumaan sovituksiimme. Seuraavaksi käyn hieman läpi kanteleen historiaa taidesoittimena ja esimerkiksi instrumentin mahdollisuuksia ja haasteita tekniseltä ja soinnilliselta kannalta. Kanteleelle sovittaessa on otettava huomioon sen erityispiirteet, kuten esimerkiksi sen luonnostaan hiljainen sointi. Soittimena kantele on monipuolinen ja sitä voi käyttää kokoonpanosta ja ohjelmistosta riippuen niin perkussiivisena bassosoittimena kuin melodisena solistina tai molempina yhtä aikaa.
Lopuksi kerron jokaisesta yksittäisestä sovittamastamme sävellyksestä. Tässä analyysissä pureudun teoksesta riippuen tulkinnallisiin ja teknisiin asioihin, sovittamisprosessin aikana ilmenneihin haasteisiin ja kerron hieman säveltäjien historiasta sekä tarinoista, jotka syntyivät kappaleiden innoittamina.
Mielestäni onnistuin tavoitteessani kirjoittaa puhtaaksi ja analysoida tekemämme sovitukset sekä niissä tekemämme tulkinnalliset ja tekniset ratkaisut. Näistä sovituksista toivon olevan hyötyä niin uuden ohjelmiston etsijöille kuin sovittamisesta kiinnostuneille.