Työnopastus: ja sen vaikutus työyhteisöön ja työpaikkaohjaajaan Staran rakennustekniikassa
Bertell, Jasmin (2021)
Bertell, Jasmin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720460
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran rakennustekniikan työnopastuksen nykytila, sekä sen heijastuminen työyhteisöön ja työnopastuksesta vastaavaan työpaikkaohjaajaan. Ammatillisen koulutuksen reformista on nyt kulunut kaksi vuotta ja sen vaikutukset työelämään ovat olleet valtaisat.
Muutoksessa keskityttiin ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyden lisäämiseen. Samalla siirryttiin yhteen tutkintorakenteeseen, eli nuoret ja aikuiset siirtyivät suorittamaan ammatillisia tutkintoja yhteisten tutkinnonperusteiden mukaisesti.
Koska reformissa painotettiin työelämälähtöisyyttä, oli tämä hyvä hetki katsoa Staran rakennustekniikan työpaikalla tapahtuvan koulutuksen- ja ohjauksen laatua, sekä selventää tämän hetken tilannetta vastuullisen työpaikkaohjaajan tehtävistä ja näin löytää mahdollisia kehittämisen kohteita vastaamaan ammatillisen koulutuksen ja tutkintojenperusteiden nykytilaa.
Koska koulutus- ja ohjaus tapahtuu työpaikalla oikeissa työtehtävissä, keskiössä on työnantajan näkökannasta työntekijä eli vastuullinen työpaikkaohjaaja. Selvityksen tekemiseen tarvittiin siis näiden asiantuntijoiden kokemuksia ja näin ollen tutkimus tehtiin kyselyn ja haastattelun keinoin. Näitä keinoja tukemaan nostin myös esille vastauksia tukemaan eri teorioita oppimisesta ja ohjauksesta.
Selvitystyö nosti muun muassa esille työntekijöiden huolen työpaikkaohjaajien jaksamisesta. Koska kouluttaminen ja ohjaustyö vaativat työntekijältä tiettyä ammatillista osaamista, luontaisia sosiaalisia taitoja, joustavuutta ja kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, valikoituu Staran rakennustekniikassa ohjaajiksi usein samat henkilöt. Huomion ohjaukseen sopivien henkilöiden valinnasta tekivät niin työnantajan edustajat, oppilaat kuin itse työpaikkaohjaajat.
Työn tilaajana toimii Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara, rakennustekniikka, joka on Helsingin kaupungin sisäinen toimija, ja näin ollen yhteiskuntavastuuta kantava organisaatio. Staran rakennustekniikassa on pitkät perinteet oppisopimuskoulutus- ja ammatillisten oppilaitten ohjaustoiminnasta, ja tämän vuoksi myös kouluttamisen kulttuuri
on juurtuneena työntekijöihin. Asiantuntijuus on rakennustekniikassa siis vahvaa. Tutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa niin Staran sisällä kuin muissakin ammatillista koulutusta järjestävissä työpaikoissa. The meaning of this thesis was to find out Helsinki City Construction Services, Stara, Construction Engerneering`s workplace instructions state, and how it is affecting on workplace community and the workplace instructor itself. The law reform of vocational education has been valid now for two years and it has impacted by force to the workplaces. In the reform, they focused on increasing workplace training. In this law reform both, young and adult students started to perform under the same vocational level degree criteria.
Because the law reform emphasis learning in the workplace, it was a good time to focus on Stara´s Construction Services workplace training and work supervision and quality of them, and find out the workload the new law brought to the workplace instructor and develop the workplace instruction work to comply with the new law on vocational training. Because vocational training takes place in workplaces and real-life works, the employee who is the workplace instructor is the centre subject of my thesis research for Stara Construction Service. Therefore the research is made by making a survey and interviewing these experts of training- and mentoring employees to gather information for analysis. To support these ways to gather information, I also raised up some theories about how to lead knowledge, theories about learning and mentoring.
The research raised, among other things, the concern of how the workplace instructors are coping. The person who is training and supervising in the workplace needs to be a professional and social person by nature and has to have good resilience and also have the capability to get along with others. Therefore there are only a few employees who get to be workplace instructors. Attention was paid to the selection of suitable persons for guidance by the employer's representatives, students and the workplace instructors themselves.
This thesis is commissioned by Stara´s Construction Service, Construction Engineering, which is an in-house service in Helsinki City, so it is by itself an organization with social responsibility. Staras Construction Service has a long history of apprenticeship training and vocational on-the-job training, and therefore the culture of training in the workplace is rooted inside employees. The expertise in training is strong, and that´s why the results of this thesis are applicable both within Stara and in other workplaces which provide vocational on-thejob training.
Muutoksessa keskityttiin ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyden lisäämiseen. Samalla siirryttiin yhteen tutkintorakenteeseen, eli nuoret ja aikuiset siirtyivät suorittamaan ammatillisia tutkintoja yhteisten tutkinnonperusteiden mukaisesti.
Koska reformissa painotettiin työelämälähtöisyyttä, oli tämä hyvä hetki katsoa Staran rakennustekniikan työpaikalla tapahtuvan koulutuksen- ja ohjauksen laatua, sekä selventää tämän hetken tilannetta vastuullisen työpaikkaohjaajan tehtävistä ja näin löytää mahdollisia kehittämisen kohteita vastaamaan ammatillisen koulutuksen ja tutkintojenperusteiden nykytilaa.
Koska koulutus- ja ohjaus tapahtuu työpaikalla oikeissa työtehtävissä, keskiössä on työnantajan näkökannasta työntekijä eli vastuullinen työpaikkaohjaaja. Selvityksen tekemiseen tarvittiin siis näiden asiantuntijoiden kokemuksia ja näin ollen tutkimus tehtiin kyselyn ja haastattelun keinoin. Näitä keinoja tukemaan nostin myös esille vastauksia tukemaan eri teorioita oppimisesta ja ohjauksesta.
Selvitystyö nosti muun muassa esille työntekijöiden huolen työpaikkaohjaajien jaksamisesta. Koska kouluttaminen ja ohjaustyö vaativat työntekijältä tiettyä ammatillista osaamista, luontaisia sosiaalisia taitoja, joustavuutta ja kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, valikoituu Staran rakennustekniikassa ohjaajiksi usein samat henkilöt. Huomion ohjaukseen sopivien henkilöiden valinnasta tekivät niin työnantajan edustajat, oppilaat kuin itse työpaikkaohjaajat.
Työn tilaajana toimii Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara, rakennustekniikka, joka on Helsingin kaupungin sisäinen toimija, ja näin ollen yhteiskuntavastuuta kantava organisaatio. Staran rakennustekniikassa on pitkät perinteet oppisopimuskoulutus- ja ammatillisten oppilaitten ohjaustoiminnasta, ja tämän vuoksi myös kouluttamisen kulttuuri
on juurtuneena työntekijöihin. Asiantuntijuus on rakennustekniikassa siis vahvaa. Tutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa niin Staran sisällä kuin muissakin ammatillista koulutusta järjestävissä työpaikoissa.
Because the law reform emphasis learning in the workplace, it was a good time to focus on Stara´s Construction Services workplace training and work supervision and quality of them, and find out the workload the new law brought to the workplace instructor and develop the workplace instruction work to comply with the new law on vocational training. Because vocational training takes place in workplaces and real-life works, the employee who is the workplace instructor is the centre subject of my thesis research for Stara Construction Service. Therefore the research is made by making a survey and interviewing these experts of training- and mentoring employees to gather information for analysis. To support these ways to gather information, I also raised up some theories about how to lead knowledge, theories about learning and mentoring.
The research raised, among other things, the concern of how the workplace instructors are coping. The person who is training and supervising in the workplace needs to be a professional and social person by nature and has to have good resilience and also have the capability to get along with others. Therefore there are only a few employees who get to be workplace instructors. Attention was paid to the selection of suitable persons for guidance by the employer's representatives, students and the workplace instructors themselves.
This thesis is commissioned by Stara´s Construction Service, Construction Engineering, which is an in-house service in Helsinki City, so it is by itself an organization with social responsibility. Staras Construction Service has a long history of apprenticeship training and vocational on-the-job training, and therefore the culture of training in the workplace is rooted inside employees. The expertise in training is strong, and that´s why the results of this thesis are applicable both within Stara and in other workplaces which provide vocational on-thejob training.