Mikroyrityksen opas sähköisen kaupankäynnin suunnitteluun
Ruokonen, Saana (2021)
Ruokonen, Saana
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820570
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jonka tuotoksena on tehty opas elintarvikealan mikroyrittäjien käyttöön. Oppaan ja opinnäytetyön päätavoitteena on tarjota tietopohja, jonka perusteella yrittäjät voivat toteuttaa sähköisen kaupankäynnin aloittamisen suunnittelutyötä. Opas auttaa yrittäjiä pohtimaan yrityksensä toiminnan sopivuutta digitaalisen myyntikanavan maailmaan.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, sillä tarkoituksena on tarjota mikroyrittäjien käyttöön yleislaatuinen opas, jota yrityksen edustajat voivat hyödyntää sähköisen kaupankäynnin suunnittelutyötä aloittaessaan. Verkkokaupan suosion noususta huolimatta aihealuetta ei ole juuri tutkittu elintarvikealan mikroyrittäjien näkökulmasta, joten yrityksen toimintamuoto ja yrityksen sisäinen osaaminen määrittelevät yhä suuresti liiketoiminnan sopivuutta verkkokauppaan. Tästä syystä oppaan ei ole tarkoitus tarjota kaikkiin yritystoimintoihin käytettävää yksityiskohtaista opasta.
Verkkokauppa valikoitui opinnäytetyön näkökulmaksi, sillä se on merkittävä myyntikanava jo nykyiseltään ja sen merkitys korostuu entisestään tulevaisuudessa. Verkkokaupan yleistyminen ja myynnin sitouttamattomuus fyysisiin myyntipisteisiin on myös merkittävä näkökulma kaupunkikeskittymien ulkopuolisten asuinalueiden hyvinvoinnin edistämisessä.
Ruoan verkkokaupan kiihkeä kasvu tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös alan mikroyrittäjille. Tutkimuksen toiseksi näkökulmaksi valikoitui mikroyritys, sillä se edustaa edelleen valtaosaa suomalaisesta yritystoiminnasta. Kaupan alan ryhmittäytyneisyys suosii usein suurtuottajia, mutta mikroyrittäjällä on useita mielenkiintoisia kilpailuetuja, joilla erottua suurtuottajien tarjonnasta.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on rohkaista jo alalla toimivia mikroyrittäjiä uudelleenajattelemaan omaa liiketoimintaansa sekä tuotteensa potentiaalia verkkopohjaisessa myyntikanavassa. Työn alatavoitteena on auttaa mikroyrittäjiä hahmottamaan, minkälaisissa osa-alueissa he kaipaisivat tukea ja resurssien uudelleen organisointia liiketoiminnan kehitystä ajatellen.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, sillä tarkoituksena on tarjota mikroyrittäjien käyttöön yleislaatuinen opas, jota yrityksen edustajat voivat hyödyntää sähköisen kaupankäynnin suunnittelutyötä aloittaessaan. Verkkokaupan suosion noususta huolimatta aihealuetta ei ole juuri tutkittu elintarvikealan mikroyrittäjien näkökulmasta, joten yrityksen toimintamuoto ja yrityksen sisäinen osaaminen määrittelevät yhä suuresti liiketoiminnan sopivuutta verkkokauppaan. Tästä syystä oppaan ei ole tarkoitus tarjota kaikkiin yritystoimintoihin käytettävää yksityiskohtaista opasta.
Verkkokauppa valikoitui opinnäytetyön näkökulmaksi, sillä se on merkittävä myyntikanava jo nykyiseltään ja sen merkitys korostuu entisestään tulevaisuudessa. Verkkokaupan yleistyminen ja myynnin sitouttamattomuus fyysisiin myyntipisteisiin on myös merkittävä näkökulma kaupunkikeskittymien ulkopuolisten asuinalueiden hyvinvoinnin edistämisessä.
Ruoan verkkokaupan kiihkeä kasvu tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös alan mikroyrittäjille. Tutkimuksen toiseksi näkökulmaksi valikoitui mikroyritys, sillä se edustaa edelleen valtaosaa suomalaisesta yritystoiminnasta. Kaupan alan ryhmittäytyneisyys suosii usein suurtuottajia, mutta mikroyrittäjällä on useita mielenkiintoisia kilpailuetuja, joilla erottua suurtuottajien tarjonnasta.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on rohkaista jo alalla toimivia mikroyrittäjiä uudelleenajattelemaan omaa liiketoimintaansa sekä tuotteensa potentiaalia verkkopohjaisessa myyntikanavassa. Työn alatavoitteena on auttaa mikroyrittäjiä hahmottamaan, minkälaisissa osa-alueissa he kaipaisivat tukea ja resurssien uudelleen organisointia liiketoiminnan kehitystä ajatellen.