Keski-ikäisten naisten ostokäyttäytyminen ja asenteet kestävän kehityksen mukaan tuotettuja vaatteita kohtaan
Ashoor, Johanna (2021)
Ashoor, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää keski-ikäisten naisten ostokäyttäytymistä ja asenteita luonnonmukaisia materiaaleja ja kestävän kehityksen mukaan tuotettuja vaatteita kohtaan. Tavoitteena on saada tuloksia siitä, kuinka monelle kohderyhmän henkilölle todellisuudessa on tärkeää ostaa kestävän kehityksen mukaan tuotettuja ja luonnonmateriaaleista valmistettuja vaatteita. Ovatko he valmiita maksamaan kyseisistä tuotteista enemmän kuin pikamuodista, vai meneekö hinta tämän edelle. Tavoitteena on myös saada tuloksia siitä, kuinka moni on valmis maksamaan enemmän kestävän kehityksen mukaisesti tuotetuista vaatteista, jos tuotteen elinkaari olisi pidempi kuin pikamuotituotteen. Ovatko kuluttajat valmiita tekemään suuremman kertainvestoinnin sen sijaan, että ostavat useammin huonolaatuista, huonoista materiaaleista ja mahdollisesti lapsityövoimalla teetettyjä vaatteita.
Teoriaosuus antaa viitekehyksen tutkimukselle sekä tulosten analysoimiselle. Opinnäytetyössä käytetään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedonkeruun menetelmänä on haastattelu. Haastattelu toteutettiin Helsingissä lokakuussa 2021. Siihen pyydettiin neljää kohdehenkilöä, ja jokainen heistä vastasi kyselyyn.
Tutkimusmenetelmä ja -kysymykset sekä toteutustapa esitellään kappaleessa kolme. Keskeisimmät tulokset käsitellään sen jälkeen kappaleessa neljä. Tulokset ovat yhdenmukaisia tietoperustan kanssa, ja näin ollen ne vahvistavat toinen toisiaan. Johtopäätökseksi tutkimuksesta voidaan sanoa, että keski-ikäisissä helsinkiläisissä naisissa on monenlaisia kuluttajia, ja ostopäätökseen vaikuttaa hinta, materiaali, sosiaalinen media ja omat mieltymykset.
Opinnäytetyön viimeisessä kappaleessa käydään läpi pohdintaa tulosten tarkastelun ja tutkimuksen luotettavuuden osalta. Myös opinnäytetyöprosessi ja oma oppiminen avataan lopussa.
Teoriaosuus antaa viitekehyksen tutkimukselle sekä tulosten analysoimiselle. Opinnäytetyössä käytetään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tiedonkeruun menetelmänä on haastattelu. Haastattelu toteutettiin Helsingissä lokakuussa 2021. Siihen pyydettiin neljää kohdehenkilöä, ja jokainen heistä vastasi kyselyyn.
Tutkimusmenetelmä ja -kysymykset sekä toteutustapa esitellään kappaleessa kolme. Keskeisimmät tulokset käsitellään sen jälkeen kappaleessa neljä. Tulokset ovat yhdenmukaisia tietoperustan kanssa, ja näin ollen ne vahvistavat toinen toisiaan. Johtopäätökseksi tutkimuksesta voidaan sanoa, että keski-ikäisissä helsinkiläisissä naisissa on monenlaisia kuluttajia, ja ostopäätökseen vaikuttaa hinta, materiaali, sosiaalinen media ja omat mieltymykset.
Opinnäytetyön viimeisessä kappaleessa käydään läpi pohdintaa tulosten tarkastelun ja tutkimuksen luotettavuuden osalta. Myös opinnäytetyöprosessi ja oma oppiminen avataan lopussa.