Saavu rippikouluun! : Rippikoulutyön paikallinen kehittämishanke
Rautiainen, Minna (2012)
Rautiainen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917434
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa tarkasteltiin suuren seurakunnan rippikoulutyössä esiin noussutta kehittämistarvetta. Rippikoulua haluttiin parantaa esimerkiksi hankkimalla työntekijöille niin kutsuttuja erilaisia oppijoita koskevaa täydennyskoulutusta. Täydennyskoulutuksen suunnittelussa ehdotettiin hyödynnettäväksi paikallista erityisopetuksen osaamista ja/tai kirkon piiristä löytyvää erityisrippikouluopetusta koskevaa osaamista.
Kehittämishankkeen tehnyt diakoni toimi hankkeeseen liittyen yhteistyössä seurakunnan papiston sekä nuorisotyön ja diakoniatyön toimijoiden kanssa. Kehittämishankkeen tutkimusmenetelmänä käytettiin soveltaen toimintatutkimusta. Taustateoriana käytettiin sekä rippikoulutyöhön että erityisopetukseen liittyvää aiempaa tutkimusta ja opetusmateriaalia. Merkittävimmät aineistot muodostuivat aiheeseen liittyvästä aiemmasta tutkimuksesta sekä rippikoulunopettajilta saadusta, vuoden 2012 rippikouluja koskeneesta palautteesta.
Työyhteisön sisäisen ja ulkoisen verkostoitumisen vahvistaminen nähtiin mahdollisuutena: Sitä voitaisiin hyödyntää sekä täydennyskoulutuksen että tulevien rippikoulujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Uuden saavu - Kirkon saavutettavuusohjelman jalkauttaminen rippikoulutyöhön oli mahdollista käynnistää kehittämishankkeen myötä. Jatkossa saavutettavuuden kehittymistä sekä inkluusion toteutumista nähtiin mahdolliseksi seurata keräämällä systemaattisesti palautetta kaikilta rippikouluissa mukana olevilta kullekin parhaiten soveltuvalla tavalla. Vuosittainen täydennyskoulutus rippikoulutyötä tekeville ja työn jatkuva kehittäminen nähtiin tarpeelliseksi.
Kehittämishankkeen tehnyt diakoni toimi hankkeeseen liittyen yhteistyössä seurakunnan papiston sekä nuorisotyön ja diakoniatyön toimijoiden kanssa. Kehittämishankkeen tutkimusmenetelmänä käytettiin soveltaen toimintatutkimusta. Taustateoriana käytettiin sekä rippikoulutyöhön että erityisopetukseen liittyvää aiempaa tutkimusta ja opetusmateriaalia. Merkittävimmät aineistot muodostuivat aiheeseen liittyvästä aiemmasta tutkimuksesta sekä rippikoulunopettajilta saadusta, vuoden 2012 rippikouluja koskeneesta palautteesta.
Työyhteisön sisäisen ja ulkoisen verkostoitumisen vahvistaminen nähtiin mahdollisuutena: Sitä voitaisiin hyödyntää sekä täydennyskoulutuksen että tulevien rippikoulujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Uuden saavu - Kirkon saavutettavuusohjelman jalkauttaminen rippikoulutyöhön oli mahdollista käynnistää kehittämishankkeen myötä. Jatkossa saavutettavuuden kehittymistä sekä inkluusion toteutumista nähtiin mahdolliseksi seurata keräämällä systemaattisesti palautetta kaikilta rippikouluissa mukana olevilta kullekin parhaiten soveltuvalla tavalla. Vuosittainen täydennyskoulutus rippikoulutyötä tekeville ja työn jatkuva kehittäminen nähtiin tarpeelliseksi.