Tyypin 1 diabeteksen omahoidossa käytettävä uusi teknologia kouluympäristössä : koulutus eteläkarjalaisen maaseutukunnan yhtenäiskoulun henkilökunnalle
Suhonen, Heidi (2021)
Suhonen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720494
Tiivistelmä
Suomessa on noin 4000 tyypin 1 diabetesta sairastavaa lasta. Vuosittain Suomessa tyypin 1 diabetekseen sairastuu noin 500 alle 15-vuotiasta henkilöä. Uusilla diabeteksen hoitoon tarkoitetuilla apuvälineillä voidaan parantaa kliinistä hoitoa ja psykososiaalista tukea. Riittävä ja ajantasainen tieto tyypin 1 diabeteksen hoidosta ja hoidon apuvälineinä käytettävästä uudesta teknologiasta on tärkeää viedä kaikille tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen kanssa työskenteleville aikuisille. Ajantasainen ja riittävä tieto tyypin 1 diabeteksen omahoidon apuvälineistä on tärkeää, jotta tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen turvallinen ja mielekäs koulutaival voidaan turvata.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli järjestää kaksi koulutustilaisuutta ja valmistella yhteistyökoulun käyttöön koulutusmateriaali tyypin 1 diabeteksen hoidosta uusien diabeteksen hoidossa käytettävien apuvälineiden teknologiaa hyödyntäen. Tavoitteena opinnäytetyössä oli lisätä yhteistyökoulun henkilökunnan tietoa uudesta diabeteksen omahoidon apuvälineeksi tarkoitetusta teknologiasta.
Opinnäytetyön menetelmänä oli tutkiva kehittäminen. Konkreettisena tuotoksena tuotettiin PowerPoint- muotoinen kirjallinen koulutusmateriaali sekä videotallenne.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli järjestää kaksi koulutustilaisuutta ja valmistella yhteistyökoulun käyttöön koulutusmateriaali tyypin 1 diabeteksen hoidosta uusien diabeteksen hoidossa käytettävien apuvälineiden teknologiaa hyödyntäen. Tavoitteena opinnäytetyössä oli lisätä yhteistyökoulun henkilökunnan tietoa uudesta diabeteksen omahoidon apuvälineeksi tarkoitetusta teknologiasta.
Opinnäytetyön menetelmänä oli tutkiva kehittäminen. Konkreettisena tuotoksena tuotettiin PowerPoint- muotoinen kirjallinen koulutusmateriaali sekä videotallenne.