Laadullinen tutkimus opiskelijoiden kokemista hyvinvoinnin muutoksista monimuotoisen luontosuhdekurssin aikana
Annunen, Veera; Pantsar, Sanna (2021)
Annunen, Veera
Pantsar, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tärkeää tutkimusnäyttöä luonnon hyödyntämisestä opintokokonaisuuksien ja koulutusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajallemme, lehtorillemme ja Consultica Oy:lle hyödyllistä tietoa opiskelijoiden kokemista luonnon hyvinvointivaikutuksista sekä työ- ja oppimistyylimenetelmien hyödyntämisestä luontopedagogiikassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia opiskelijoiden kokemassa hyvinvoinnissa tapahtui monimuotoisen luontosuhdekurssin aikana. Koimme opinnäytetyön aiheen merkitykselliseksi, sillä yksilön opiskelu- ja työhyvinvointi ovat hyvin tärkeitä yhteiskunnan toimivuuden ja tehokkuuden kannalta.
Tutkimus toteutettiin mixed methods research -lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuksen laadullinen aineisto koostui narratiivisista kertomuksista, jotka osallistujat kirjoittivat ennen luontosuhdekurssin alkua, kurssin kestettyä noin kaksi kuukautta sekä kurssin päätyttyä. Määrällinen aineisto koostui osallistujille kurssin alussa ja lopussa toteutettujen työ- ja oppimistyylianalyysien tuloksista. Pääpaino tutkimuksessa oli laadullisen aineiston narratiivisessa analyysissä, jota täydennettiin määrällisen aineiston tuloksilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luontosuhdekurssin aikana tapahtui paljon positiivisia muutoksia osallistujien kokemassa fyysisessä, sosiaalisessa ja etenkin psyykkisessä hyvinvoinnissa. Kurssin tehtävien ja päätösretken ansiosta syntyneistä hyvinvoinnin muutoksista merkittävimpiä olivat negatiivisten tuntemusten väheneminen ja positiivisten tuntemusten lisääntyminen, palautuminen ja voimaantuminen, itseluottamuksen kasvu sekä innostuksen herääminen luonnossa oleskeluun ja liikkumiseen. Narratiivisesta aineistosta selvisi, että luontosuhdekurssin aikana opittiin olemaan tietoisesti läsnä luonnossa, mikä mahdollisti aistien terävöitymisen. Työ- ja oppimistyylianalyysit antoivat samansuuntaiset tulokset, sillä niiden mukaan osallistujien sisäiset aistit vahvistuivat kurssin aikana. Kurssilla ei kuitenkaan työ- ja oppimistyylianalyysien tulosten perusteella ollut vaikutusta hyvinvoinnin kannalta epäedulliseen opittuun analytiikkaan. The aim of the thesis was to give important research evidence of utilizing nature in planning and carrying out studies and education/trainings. In addition, the aim was to provide useful information about the effects of nature in experienced well-being and utilization of Working and Learning Style methods in nature pedagogy. The purpose of the thesis was to find out what changes in the student’s experienced well-being take place during the nature based multiform learning course. The topic is important because study well-being and occupational well-being of an individual are primarily essential for the functionality and efficiency of society.
The research was carried out as a mixed methods research. Qualitative material consisted of narratives which the participants wrote before the beginning of the nature based multiform learning course, when the course had lasted about two months and after the course had finished. Quantitative material consisted of results of Working and Learning Style Analysis which were carried out to participants in the beginning and in the end of the course. The focus of the study was on the qualitative material and its narrative analysis which was supplemented with the results of quantitative material.
There were a lot of positive changes in participant’s physical, social, and particularly in mental health during the nature-based course. The most significant changes in well-being due to the tasks of the course and the final trek were decrease in negative feelings and increase in positive feelings, recovery and empowerment, arousing enthusiasm for spending time and hiking in nature, and increasing self-confidence. The narrative material proved that participants learned to be consciously present in nature, which made it possible for senses to sharpen. The results of Working and Learning Style Analysis produced similar results, as they showed that participants’ internal senses were strengthened during the course. However, based on the results of Working and Learning Style Analysis, the course had no effect on learnt analytics that is unfavorable for well-being.
Tutkimus toteutettiin mixed methods research -lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuksen laadullinen aineisto koostui narratiivisista kertomuksista, jotka osallistujat kirjoittivat ennen luontosuhdekurssin alkua, kurssin kestettyä noin kaksi kuukautta sekä kurssin päätyttyä. Määrällinen aineisto koostui osallistujille kurssin alussa ja lopussa toteutettujen työ- ja oppimistyylianalyysien tuloksista. Pääpaino tutkimuksessa oli laadullisen aineiston narratiivisessa analyysissä, jota täydennettiin määrällisen aineiston tuloksilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luontosuhdekurssin aikana tapahtui paljon positiivisia muutoksia osallistujien kokemassa fyysisessä, sosiaalisessa ja etenkin psyykkisessä hyvinvoinnissa. Kurssin tehtävien ja päätösretken ansiosta syntyneistä hyvinvoinnin muutoksista merkittävimpiä olivat negatiivisten tuntemusten väheneminen ja positiivisten tuntemusten lisääntyminen, palautuminen ja voimaantuminen, itseluottamuksen kasvu sekä innostuksen herääminen luonnossa oleskeluun ja liikkumiseen. Narratiivisesta aineistosta selvisi, että luontosuhdekurssin aikana opittiin olemaan tietoisesti läsnä luonnossa, mikä mahdollisti aistien terävöitymisen. Työ- ja oppimistyylianalyysit antoivat samansuuntaiset tulokset, sillä niiden mukaan osallistujien sisäiset aistit vahvistuivat kurssin aikana. Kurssilla ei kuitenkaan työ- ja oppimistyylianalyysien tulosten perusteella ollut vaikutusta hyvinvoinnin kannalta epäedulliseen opittuun analytiikkaan.
The research was carried out as a mixed methods research. Qualitative material consisted of narratives which the participants wrote before the beginning of the nature based multiform learning course, when the course had lasted about two months and after the course had finished. Quantitative material consisted of results of Working and Learning Style Analysis which were carried out to participants in the beginning and in the end of the course. The focus of the study was on the qualitative material and its narrative analysis which was supplemented with the results of quantitative material.
There were a lot of positive changes in participant’s physical, social, and particularly in mental health during the nature-based course. The most significant changes in well-being due to the tasks of the course and the final trek were decrease in negative feelings and increase in positive feelings, recovery and empowerment, arousing enthusiasm for spending time and hiking in nature, and increasing self-confidence. The narrative material proved that participants learned to be consciously present in nature, which made it possible for senses to sharpen. The results of Working and Learning Style Analysis produced similar results, as they showed that participants’ internal senses were strengthened during the course. However, based on the results of Working and Learning Style Analysis, the course had no effect on learnt analytics that is unfavorable for well-being.