Sosiaalinen media artistibrändin markkinoinnissa
Ylikulju, Heikki (2021)
Ylikulju, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720483
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, miten digitalisoituminen ja sosiaalinen media on muuttanut musiikin myyntiä ja mitä mahdollisuuksia sosiaalinen media on tuonut artistin markkinointikanavana.Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden sekä havainnointitutkimuksen.
Teoriaosuudessa kävin läpi artistibrändäystä, musiikin markkinointia sekä sosiaalisen median eri hyödyntämismahdollisuuksia markkinoinnissa. Omien havaintojeni ja kokemuksieni lisäksi hyödynsin olemassa olevaa tietoa ja toteutin havainnointitutkimuksen kolmen suomalaisen artistin Instagram- ja Facebook-profiileista, joiden tuloksia peilasin myös hankkimiini lähteisiin. Opinnäytetyö on rajattu pääaiheiltaan koskemaan artistibrändin markkinointia sosiaalisessa mediassa ja tiettyjä sosiaalisen median kanavia. Tietopohjan keräsin musiikki- ja somealan asiantuntijoiden julkaisemista artikkeleista ja teoksista. Työssä hyödynsin myös aiemmin tehtyjä tutkimuksia esimerkiksi sosiaalisen median käyttäjämääristä.
Tekemässäni tutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaalisen median markkinointi on hyvin vapaamuotoista ja sisällössä pyritään aitouteen. Artistit erottuvat omalla tyylillään ja profiilit ovat artistien brändin mukaisia. Artistit viestivät somessa lähtökohtaisesti musiikkiuraan liittyvistä asioista. Some on helppo väylä artisteille muistuttaa olemassaolostaan, tiedottaa tulevista julkaisuista ja keikoista. Some on osallistavana mediana mahdollistanut myös aktiivisemman kanssakäymisen yleisön ja artistin välillä.
Teoriaosuudessa kävin läpi artistibrändäystä, musiikin markkinointia sekä sosiaalisen median eri hyödyntämismahdollisuuksia markkinoinnissa. Omien havaintojeni ja kokemuksieni lisäksi hyödynsin olemassa olevaa tietoa ja toteutin havainnointitutkimuksen kolmen suomalaisen artistin Instagram- ja Facebook-profiileista, joiden tuloksia peilasin myös hankkimiini lähteisiin. Opinnäytetyö on rajattu pääaiheiltaan koskemaan artistibrändin markkinointia sosiaalisessa mediassa ja tiettyjä sosiaalisen median kanavia. Tietopohjan keräsin musiikki- ja somealan asiantuntijoiden julkaisemista artikkeleista ja teoksista. Työssä hyödynsin myös aiemmin tehtyjä tutkimuksia esimerkiksi sosiaalisen median käyttäjämääristä.
Tekemässäni tutkimuksessa kävi ilmi, että sosiaalisen median markkinointi on hyvin vapaamuotoista ja sisällössä pyritään aitouteen. Artistit erottuvat omalla tyylillään ja profiilit ovat artistien brändin mukaisia. Artistit viestivät somessa lähtökohtaisesti musiikkiuraan liittyvistä asioista. Some on helppo väylä artisteille muistuttaa olemassaolostaan, tiedottaa tulevista julkaisuista ja keikoista. Some on osallistavana mediana mahdollistanut myös aktiivisemman kanssakäymisen yleisön ja artistin välillä.