Korjaamoprosessin kehittäminen
Lipsanen, Miko (2021)
Lipsanen, Miko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720448
Tiivistelmä
Korjaamotoiminnan laadun kannalta toimintaohjeilla on suuri merkitys. Selkeillä ja yhteisillä toimintaohjeilla pystytään hallinnoimaan korjaamotoimintaa paremmin, sekä varmistamaan tehdylle työlle hyvä laatu.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Atoy Autohuollon toimipiste Lappeenrannassa. Atoy Autohuolto on osa Atoy-konsernia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää ja päivittää konsernin laatimia työohjekortteja. Työohjekorttien muutoksilla pyrittiin kohdistamaan toimintaohjeita nykyistä paremmin kyseiseen toimipisteeseen. Samalla kartoitettiin toimipisteeltä kehityskohteita.
Toimipisteen päivittäiseen rutiiniin ja konsernin työohjekortteihin tutustumisen jälkeen ryhdyttiin kehittämään niihin parannuksia. Työohjekorteista poistettiin vanhentuneita kohtia ja lisättiin uusia. Muutokset perustuivat toimipisteellä tehtyihin havaintoihin ja työnjohtajien haastatteluihin. Muutokset tehtiin noudattaen konsernin mallia.
Kehityskohteita havainnoitiin toimipisteellä ollessa. Havaittuihin ongelmakohtiin kehitettiin ratkaisut, jotka hyväksytettiin työnjohtajilla. Ratkaisut toteutettiin ja laitettiin seurantaan. Työntekijöille laadittiin myös ohjeistukset kehityskohteisiin laadituista muutoksista.
Työn tuloksena toimeksiantajalle laadittiin kohdennettu versio konsernin toimintaohjeista. Toimintaohjeisiin tehdyt muutokset esitettiin myös Atoy Autohuollon varatoimitusjohtajalle.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Atoy Autohuollon toimipiste Lappeenrannassa. Atoy Autohuolto on osa Atoy-konsernia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää ja päivittää konsernin laatimia työohjekortteja. Työohjekorttien muutoksilla pyrittiin kohdistamaan toimintaohjeita nykyistä paremmin kyseiseen toimipisteeseen. Samalla kartoitettiin toimipisteeltä kehityskohteita.
Toimipisteen päivittäiseen rutiiniin ja konsernin työohjekortteihin tutustumisen jälkeen ryhdyttiin kehittämään niihin parannuksia. Työohjekorteista poistettiin vanhentuneita kohtia ja lisättiin uusia. Muutokset perustuivat toimipisteellä tehtyihin havaintoihin ja työnjohtajien haastatteluihin. Muutokset tehtiin noudattaen konsernin mallia.
Kehityskohteita havainnoitiin toimipisteellä ollessa. Havaittuihin ongelmakohtiin kehitettiin ratkaisut, jotka hyväksytettiin työnjohtajilla. Ratkaisut toteutettiin ja laitettiin seurantaan. Työntekijöille laadittiin myös ohjeistukset kehityskohteisiin laadituista muutoksista.
Työn tuloksena toimeksiantajalle laadittiin kohdennettu versio konsernin toimintaohjeista. Toimintaohjeisiin tehdyt muutokset esitettiin myös Atoy Autohuollon varatoimitusjohtajalle.